Vajon mi állhat annak hátterében, ha úgy érzed, hogy semmi nem halad előre, ha a csapatod nem úgy működik, ahogy szeretnéd vagy ha minden feladat végül nálad landol? Vörös Szilva szervezetfejlesztési konzulens cikke segít felismerni azokat a vezetői szokásokat, amelyek sokszor épp a vezető működéséből fakadnak.
Az életminőségünk és a vállalkozásunk eredményessége nagyban függ attól, milyen szokásokat alakítunk ki. Természetesen mindig vannak külső körülmények, de az is szokás kérdése, hogyan reagálunk ezekre: hárítunk, vagy kezünkbe vesszük az irányítást.
A vezetői minta ereje
Ha egy vezető úgy véli, „nincsenek jó emberek”, akkor tudattalanul is negatív lencsén keresztül kezd el tekinteni a csapatára. Ez pedig könnyen oda vezet, hogy inkább mindent maga csinál ahelyett, hogy kollégája után állandóan javítgassa a rossz termékeket.
7 szokás, ami visszafogja a céged fejlődését
Van néhány olyan szokás, amelyet az elmúlt 25 évben megfigyeltem a vezetők működésében:
1. Toborzás csak akkor, ha már ég a ház
Sokan csak akkor keresnek új munkatársat, amikor már elkerülhetetlen. Ez odáig vezethet, hogy a kevésbé hatékony dolgozók is hosszú távon maradnak a csapatban, ami visszaveti a teljesítményt és a profitot is.
2. Homályos szerepek és felelősségek
Ha nincs világosan definiálva, hogy ki miért felel, az csapaton belüli zűrzavarhoz vezet, amolyan grundfociszerű a működés alakul. Mindenki mindenhez hozzányúl, de valójában semmi sem lesz rendesen elvégezve.
3. A „mindent én oldok meg” mentalitás
Sokan úgy érzik, hogy csak ők tudnak megoldani kulcsfeladatokat. De ha a vezető projektmenedzser, értékesítő és pénzügyi tanácsadó egyszerre, akkor ki vezeti a céget?
4. A delegálás elutasítása
Ha egy vezető többször csalódott a feladatkiosztásban, könnyen kialakul benne az a hit, hogy csak az a biztos, amit maga végez el. Ez hosszú távon kiégéshez vezet, miközben a kollégák is passzívabbá, lustává válnak.
5. Számonkérés hiánya
A feladatok kiosztása nem elég. Az is kulcsfontosságú, hogy következetesen számon kérd az eredményt. Ha ez elmarad, az utasítások jelentőségüket vesztik és nem vesznek komolyan vezetőként.
6. Nincsenek meghatározott és újra megerősített célok
Egy éves célkitűzés önmagában kevés. Tűzd ki a konkrét termelési mennyiségeket nemcsak a következő évre, hanem hónapra, hétre is. A legeredményesebb csapatok vezetői újra és újra megerősítik a célt akár naponta. Ez adja az irányt, főleg a nehézségek, kihívások idején.
7. Kevés figyelem az emberekre
Sokan úgy érzik, az adminisztráció, a sales vagy a pénzügy fontosabb, mint az emberek. Pedig a vezető egyik legfontosabb feladata a munkatársak fejlesztése és motiválása.
Merre vezet az új irány?
A jó hír: a vezetői szokások fejleszthetők. Az alábbi egyszerű lépések segíthetnek, hogy visszavedd az irányítást, nemcsak a cégedben, hanem a saját működésedben is:
- Egy szokásra koncentrálj egyszerre , ne akarj mindent azonnal.
- A rossz szokásokat tedd kényelmetlenné.
- A jókat tedd automatikussá.
- Jutalmazd meg magad a haladásért. Azért is ha egy jó szokás állandósul és azért is, ha egy rosszat magad mögött hagytál.
- Ha hibázol, javítsd ki azonnal!
- Határozd meg, milyen vezetővé szeretnél válni és kezdd el most élni azt az identitást. Legyél barátságos vezető, ha ez a megfelelő identitás. Vagy legyél egy végtelenül következetes vezető, ha ez kell. Fogalmazd meg a megfelelő identitást, és döntsd el, hogy AZ VAGY.