Sikeres vállalkozó. Neked mit jelent ez a szó? Vannak, akik az eladások mennyiségét használják a siker mérőszámaként, mások a teljes bevételt vagy a profitot. De lehet, hogy téged az egyéni szakmai fejlődésed, ismertséged és elismertséged tesz elégedetté. Te miben méred üzleti sikereidet? Hogyan léphetsz vállalkozóként a siker útjára? Ez a 12 tanács mutatja az utat!
A sikeres vállalkozó ismérvei
Bármi is szeretnél elérni, a siker receptjének legfontosabb hozzávalója, hogy álmodozás helyett célokat tűzöl ki magad elé és kitartóan cselekszel azok elérése érdekében. Hoztam 12 gyakorlati tippet, ami segíthet kimaxolni a siker esélyeit a vállalkozásodban! Az első hatot ebben a cikkben, a második adagot a következő részben találod!
Fotó: Pexels
1. Legyél rugalmas!
Az életben egyetlen biztos dolog van: a változás. Hol egyik napról a másikra bejön egy új jogszabály, vagy egy új adó, esetleg több megrendelőd egyszerre esik ki, akiket pótolnod kell. De előfordulhat, hogy túl nagy vagy éppen túl sok megrendelés jön be egyszerre. Hogy olyan szélsőséges helyzeteket már ne is említsünk, mint amilyet a pandémia idézett elő.
A váratlan körülményekhez való alkalmazkodás képessége elengedhetetlen ahhoz, hogy sikeres vállalkozó váljon belőled.
Hosszú távon azok maradnak talpon, akik gyorsan és hatékonyan igazodnak a változó körülményekhez és naprakészen reagálnak.
A rugalmasságnak két egyszerű módja van:
- Kövesd a tapasztalt vállalkozók megoldásait és tanulj tőlük: figyeld, ők hogyan oldották meg a nehéz helyzeteket és kérdezz tőlük. Nem kell feltalálnod a spanyolviaszt: tanulj folyamatosan olyanoktól, akik már elérték azt, ahová te is el szeretnél jutni!
- Merj változtatni az elképzeléseiden: merd elengedni vagy átalakítani az eredeti ötleteidet, hiszen ha kilépsz a kereteid közül, sokkal innovatívabb és piacképesebb megoldásokat találhatsz.
2. Valós problémára adj megoldást, amiért örömmel fizetnek ügyfeleid
A siker kulcsa, hogy ügyfeleidnek égető szüksége legyen a termékedre/szolgáltatásodra és örömmel fizessenek érte.
Amikor termékeket hozol létre, szolgáltatást nyújtasz az ügyfeleidnek, vagy éppen üzleti tervet készítesz, kulcsfontosságú, hogy értéket teremts és minőségi munkát adj ki a kezedből. Ez nem cél, hanem olyan alapvetés, ami nélkül hosszú távon nem maradhatsz fenn az üzleti versenyben. A következetesen minőségi és ügyéligényekre szabott munka biztosítja, hogy elismerjenek a piaci szereplők, és lojálisak legyenek hozzád az ügyfeleid.
3. Vedd körül magad motiváló vállalkozókkal!
Ha folyamatosan erősíteni akarod a vállalkozói képességeid, miközben szakmai kapcsolatokra teszel szert, fejleszd magad.
Fotó: Pexels
Kereshetsz egy mentort: egy külső partner, akinek rendszeresen be kell számolnod az előrehaladásodról segít, hogy ne vessz el a fene nagy vállalkozói szabadságban.
Másrészt mindig lesznek olyan területek, amelyek speciális tudást igényelnek, amihez be kell vonnod szakembereket. Ráadásul egy mentor segíthet átlendíteni a nehezebb periódusokon, sőt, akár előnyt kovácsolni a hullámvölgyekből.
Nincs nagyobb erő, mint egy tudatosan fejlődő közösség, melynek tagjai együtt mennek előre, támogatják és motiválják egymást!
Vállalkozóként sokkal nagyobb jelentősége van az emberi kapcsolatoknak, mint gondolnád. A BusinessFröccs események kiváló lehetőséget adnak, hogy megismerhesd azokat az eszközöket és vállalkozókat, akik segítséget nyújthatnak neked.
Ráadásul mindezt fesztelenül, lazán, informális keretek között.
4. Tűzd ki okosan a céljaid!
Az álmaid akkor lesznek megvalósítható üzleti célok, ha azokat a lehető legpontosabban és gyakorlatiasan határozod meg.
Fotó: Pexels
Erre a SMART célkitűzés módszere a leggyakrabban használt eszköz.
A SMART cél kritériumai:
- Specific = konkrét: a célod mindig a lehető legkonkrétabban fogalmazd meg! Például az önmagában kevés, hogy sikeres vállalkozó akarsz lenni. Fogalmazd meg és írd is le (!), hogy konkrétan mit akarsz elérni. Például a következő 6 hónapon belül 3 új megbízást hozok be, akik minden hónapban vásárolnak tőlem. Ha tudom, hogy ilyen partnerekkel hol találkozhatok, akkor rendszeresen el kell járjak üzleti közösségbe kapcsolatokat építeni.
- Measurable = mérhető: határozz meg konkrét, számokban mérhető mérföldköveket. A fenti példában mérhető lesz, hogy a 6 hónapon belül hány új ügyfelet szereztél, vagy mekkora értékben szeretnél értékesíteni.
- Achievable = elérhető, megvalósítható: legyenek reálisak, megvalósíthatóak a céljaid. Érdemes folyamatosan feszegetni a határaidat, de a célodhoz a képességeidnek mindenképpen alkalmazkodnia kell. Válaszold meg ezeket a kérdéseket:
Hogyan tudom elérni ezt a célt? Mennyire megvalósítható a kitűzött cél, ha figyelembe vesszük pl. a pénzügyi erőforrásaimat? Lesz elegendő szakmai tudásom a sikerhez?
- Relevant = releváns, fontos: olyan célokat tűzz ki, amelyek elérése elsősorban tőled függ és a megvalósítása az adott körülmények között reális. Azaz elérhető az adott társadalmi-gazdasági helyzetben.
- Time-related = határidőhöz kötött: mindig (!) határozz meg mérföldköveket, és minden feladathoz rendelj konkrét határidőket! Ha ez kimarad, azzal már a tervezőasztalon szabotálod is a saját céljaid.
Érdemes először egy hosszú távú célt meghatároznod, majd visszafelé haladva kisebb mérföldkövekre bontani, amelyeket rövid- és középtávon teljesíthetsz.
5. Adj magadnak kreatív teret
Egy sikeres vállalkozó folyamatosan új és izgalmas üzleti lehetőségeken töri a fejét. Ennek egyik módja az, hogy kreatív időt és teret adsz magadnak, távol a vállalkozásodtól és más zavaró tényezőktől.
Fotó: Pexels
Ebben segíthet neked a Business Compass, ami egy kreatív üzleti tervező tudatos üzletfejlesztőknek. Hatékony üzleti keretrendszert és gyakorlatias üzletfejlesztési keretrendszert ad, melyekkel fejlesztheted vállalkozásodat és célravezető, sikeres stratégiát készíthetsz.
6. Vedd körül magad hasonlóan motivált vállalkozókkal
Hasznos, ha olyanokkal dolgozol együtt, akik ugyanannyira elkötelezettek és szenvedélyesek a vállalkozásukban, mint te. Kutatások bizonyítják, hogy azok az emberek vannak rád a legnagyobb hatással, akik nap mint nap körülvesznek. Nagyon leegyszerűsítve: ha csak olyan emberek társaságában vagy, akik egészséges és fitt életvitelt folytatnak, lehetsz te bármilyen lazsálós, előbb-utóbb rád fog ragadni az ő attitűdjük és bizony egyre többször fogod magad rávenni az edzésre és az egészséges étkezés is természetesebb lesz. Ez persze fordítva is igaz!
Ha inspiráló és céltudatos vállalkozókkal veszed körül magad, az segít fejlődni és tenni a vállalkozásod sikerességéért.
Folytatás a következő részben.
Főkép: Shutterstock