Sokszor elővett téma, hogy tényleg szükséges-e váltogatni a téli – nyári gumi szetteket a kocsinkon és akkor az önvezető autók okos abroncsait még meg sem említettem! Szinte mindenkinek megvan a saját szokása és véleménye a kérdéssel kapcsolatban, ám sokszor az életedet kockáztatod, ha nem a megfelelő abroncsokkal közlekedsz. Ráadásul még csinos kis büntető csekkeket is begyűjthetsz, ha nem a szezonhoz előírt állapotú és típusú gumikkal hasítod a kilométereket.
Téli, nyári gumi, esetleg négyévszakos? Mi a különbség?
A legszámottevőbb különbség a három típus között az abroncs anyagának keveréke és a futófelület mintázata.
A nyári gumik keveréke jellemzően 0-hoz közelítő hőmérséklet mellett sokkal ridegebbé, keményebbé válik, így nem képes a megfelelő úttartásra és tapadásra.
Ellenben sekélyebb és ritkább mintázata miatt plusz fokokban lehetővé teszi a vizes és száraz útonvaló stabil autózást is.
Fotó: Frank Albrecht, Unsplash
Ezzel szemben a téli gumik szilikát alapú keveréke és sűrű, mély, lamellás kialakítású mintázata remekül alkalmazkodik a hideg, havas, jeges és csúszós-nyálkás útfelületekhez. A futófelület barázdái könnyebben kivetik a begyűlő szennyeződést, jeget, havat, így biztosabb tapadást és magasabb kapaszkodó erőt nyújtanak az autónak.
A nyári gumikkal szemben a téli abroncsok alacsony Celsius fokon sem veszítenek rugalmasságukból, amely télen éppen a kívánt tulajdonság, ám nyáron pont, hogy a lágy összetétel lesz az ellenséged.
Magas hőmérsékleten sokkal jobban ellágyul a téli gumiabroncs, csúszóssá válik és nem biztosít megfelelő úttartást sem.
A négyévszakos keverékek nevükből adódóan olyan anyagokból készülnek, amelyek eleget tesznek mind a hideg, mind pedig a meleg időjárás elvárásainak. Ez a megoldás sokak számára kényelmes és takarékos megoldásnak tűnhet, ám ezen abroncsok mintázata egy szinte lehetetlen feladatnak akar megfelelni.
A négyévszakos abroncs használata kifejezetten azoknak lehet csupán megoldás a téli-nyári gumi helyett, akik nem közlekednek szélsőséges időjárási viszonyok között, valamint rövid távokat tesznek meg, viszonylag ritkán.
Miért érdemes a téli és nyári gumi cseréje az évszakoknak megfelelően?
A már fent felsorolt menettulajdonságok mellett más szempontokat is érdemes figyelembe venni a kérdéskörben. Az első és legfontosabb természetesen a biztonság, ezután azonban az ember rögtön a pénztárcájára gondol. Nyilván olcsóbbnak tűnik megvásárolni egy 4 évszakos szettet a téli-nyári gumi helyett, és használni amíg el nem fogy. Ám ha utánaszámol az ember, talán ez a legnagyobb pénzkidobás.
Van itt ugyanis egy gonosz kis jelenség, az amortizáció, avagy kopás. A rossz hír az, hogy a kevert évszakos gumik összetétele kopik a leggyorsabban, hiszen gyakorlatilag egész évben rossz hatással van rá vagy a meleg, vagy a hideg, mert nem kifejezetten az adott évszak körülményeihez van igazítva, hanem mindenhez is. Ha valaki nem közlekedik sokat továbbra is megoldás lehet, ám rendszeres használat mellett az ember évente mehet új garnitúráért.
Ezzel szemben ha az évszaknak megfelelő abroncsokat használsz, akár 2-3 éven át is használhatsz egy szettet. A legfontosabb az lesz, hogy mindig figyelj az abroncsaid barázdáinak mélységére.
Nyári és négyévszakos abroncs esetén ez minimum 1,6 mm, téli gumik esetében pedig 4-6 mm. Ha ennél alacsonyabbak a barázdák, a gumi cserére szorul.
Néhány jó tanács, amire figyelj a téli és nyári gumik megvásárlásakor
A gumiabroncs nem olcsó dolog, sajnos ezt minden autós megtapasztalja. A jó minőségű abroncsok pedig kifejezetten drágának számítanak. Ám a saját és autónk biztonságában a felelős döntés meghozatala nagyon fontos, ne ezen spóroljon az ember!
Szerencsére ma már vannak megfizethető árú kínai, koreai és más kisebb nevű, ám megbízható abroncsgyártók. Ám minden esetben érdemes utána nézni a felhasználói visszajelzéseknek.
Tartsd szem előtt továbbá vásárláskor, hogy melyik évben gyártották az abroncsot.
2-3-4 éve álló gumit még vadi újan se vegyél meg, mert a keverék kiszáradhat, vetemedhet és merevebbé válhat a tárolástól és a nem megfelelő tárolástól is egyaránt.
Ha nem kéred szakember segítségét, vagy nem üzletben vásárolod az abroncsaid, figyelj a méretekre is. Ezeket minden esetben megtalálod a már az autón lévő gumik oldalfalán. A téli gumiból érdemes egy váltószámmal kisebbet választani, mely váltószámokat megtalálod az autód használati utasításában, de az interneten is akadnak már különböző gumi méret kalkulátorok. Mindig figyelj arra, hogy mind a két tengelyen azonos típusú abroncsok legyenek, nem elég csak a hajtott tengely abroncsait cserélgetni.
Attól függően, hogy külföldön vagy itthon autózol, nézz utána az aktuális szabályozásoknak is a téli és nyári gumi használatra vonatkozóan.
Jelenleg Magyarországon csak akkor büntetnek meg, ha a barázdamélység nem megfelelő, ám Ausztriában például télen mindenhol kötelező a téli, S+M (snow+mud) abroncsok használata.
Amennyiben azonban Casco biztosításod van, érdemes megnézned a biztosításod feltételeit, hiszen sok esetben írják elő az évszaknak megfelelő abroncsok használatát, mint kártérítési feltételt.
Tanulság tehát, hogy érdemes és okos döntés az időjárási körülményeknek és évszakoknak megfelelő abroncsokat használni. Személy szerint 13 éve vezetek és van autóm, kipróbáltam már mindent és a tapasztalat is azt igazolja, hogy télen télivel, nyáron pedig nyári gumival kell közlekedni.
Főkép: Shutterstock