Globális bombasiker az Eufória sorozat második évada. Az HBO-n futó, vegyes és egyben szélsőséges érzéseket kiváltó sorozat Magyarországon is hatalmas népszerűségnek örvend – és nem mellesleg egy drogfüggő tinédzserről és barátainak a mindennapjairól szól. Vajon minek köszönhető, hogy egy abúzusokon alapuló történet minden héten a képernyők elé szegezi a sorozatnézőket világszerte?
Egy drog áruló nagyi története, cigicsikket evő kisbaba, néhány pénisz, egy szerelmi háromszög, alkohol és drogok. Nagyjából így lehetne dióhéjban leírni az HBO sikersorozata második évadának első negyed óráját.
Akinek nem ismerős az Eufória sorozat, az biztos meglepve olvassa, hogy ez egy kaliforniai középiskolában játszódó történet önmagukat kereső tinédzserekről, a történet középpontjában a 17 éves drogfüggő Rue-val.
Az igazat megvallva nehéz elhinni, hogy valakivel sosem jött szembe a sorozat és annak komoly problémákkal küszködő, mégis szerethető – sokszor pedig gyűlölhető – karakterei. Hiszen a második évad premierjekor annyian tapadtak egyszerre a képernyők elé, hogy az epizódot sugárzó HBO Max (amerikai stream szolgáltató) nem bírta a terhelést és az alkalmazás összeomlott.
Itthon is imádjuk a kisiklott életű tinik történetét
A vasárnaponként megjelenő új Eufória részeket, azonban nemcsak a tengeren túlon, hanem Magyarországon is nagyon várják a nézők. Mi sem bizonyítja jobban, minthogy az Emmy-díjas sorozat hetek óta a legnépszerűbb sorozatok között van az HBO Go-n (Magyarországon az HBO Go-n elérhető a sorozat – szerk.), valamint a Google keresési trendeket mutató skáláján is a második helyet foglalja el az évadpremier megjelenése óta.
De mitől lehet ennyire népszerű egy sorozat, amiben a drogfüggőség mellett mentális betegségek, bosszúpornó, bizonytalan testkép és szexuális zaklatás is megjelenik?
Vajon tényleg azért tapadnak milliók a képernyőre hétről hétre, hogy tinédzserek olykor tragikus vagy éppen kétségbeejtő, csillámmal bevont és design ruhákkal feltúrbozott mindennapjait nézze?
Az Eufória sorozat sikere számokban
Az biztos, hogy az Eufória sorozat második évadát kétszer annyian nézik, ahányan az első évadot, ugyanakkor az online reakciókból nem derül ki egyértelműen, hogy hányan nézik azért, mert tényleg szeretik a sorozatot, és hányan azért, mert utálják (hate-watching). A 2. évad fogadtatása a kritikusok körében is legalább annyira vegyes volt, amennyire a nézőké.
Fotó: Joy.hu
Akárhogy is, a Business Insider cikke szerint január végén az Eufória volt a legnépszerűbb sorozat az Egyesült Államokban, ami azért is meglepő, mert a népszerűségi listákat általában nagyobb produkciós cégek, mint a Netflix, vagy Disney sorozatai vezetik.
Az Eufória sorozat népszerűségét már az első évad 2019-es megjelenésekor is sok cikk próbálta megfejteni, de egy „helyes“ választ senki nem talált: ahány cikk, annyi elmélet. Egy amerikai analitikai cég nem is a sztoriban, hanem a számokban kereste a sorozat népszerűségének kulcsát. Az adataik szerint a sorozat sikeressége nagyban függ a főszereplőt alakító Zendaya népszerűségének folyamatos növekedésétől.
A Pókember filmek univerzumában és a Dune-ben is szereplő Zendaya csillagai igencsak fényesen ragyognak Hollywoodban, és hatalmas rajongó- és követőtábora van a social media felületeken. Emellett nagy szerepet játszik a social media engagement, ami a sorozatot övezi: TikTok trendek követik egymást, a nézők pedig a YouTube-on és Instagramon a legaktívabbak a statisztikák szerint.
De mégis mióta lett a tinédzserek világa egy Tarantino inspirálta groteszk és fájdalmas létélmény?
Eufória helyett letargia
A most már 15 éves Skins sorozat elsőként mutatta meg, hogy a tini élet nemcsak az iskolapadban szövődő szerelmek és apró, olykor rózsaszín felhőkbe burkolt kalamajkák kavalkádja. A Z generáció, akik a 2001-es terrortámadást már csak tévéből, a kazettát már csak könyvekből ismerik, a social media színes és sokszor abuzív világában élik a mindennapjaik egy jelentős részét.
Emellett azt sem felelhetjük el, hogy az Egyesült Államokban az opioid-függőséget 2017 óta egészségügyi vészhelyzetként kezelik, ami minden demográfiai csoportban, így a Z generáció életében is komoly problémát okoz.
Az Eufória sorozat pedig nemcsak deprimál, hanem szórakoztat és szemet gyönyörködtet is hála a gyönyörűen fényképezett és esztétikusan rendezett epizódoknak, valamint az extravagáns kosztümöknek. Egy stilizált művészi alkotás, ami csodás képekbe csomagolja a legrosszabb dolgokat, amik (egy tinédzserrel) történhetnek.
Főkép: Rottentomatoes.com