Nyersanyaghiány, növekedő szállítási idők, emelkedő infláció és – egyelőre – töretlen kereslet. A lassan lecsengő világjárvány és a nemrég kirobbant orosz-ukrán háború az autóiparban is komoly nyomot hagy. Balogi Ádámmal beszélgettünk a már látható és várható hatásokról.
2019-ben fejtetőre állt a világ a Covid-19 világjárvány megjelenésével. Három évvel később, mikor a társadalom és a gazdaság már kezdett észhez térni Oroszország és Ukrajna nyílt háborúba kezdett, amelynek okai hiába korlátozódnak a két ország nézeteltéréseire, mostanra kigyűrűzött gyakorlatilag minden részére a gazdaságnak és a nemzetközi politikának is. Ez alól nem képez kivételt az autóipar és annak szereplői sem. Balogi Ádámmal, a Toyota-Buda termékszakértőjével beszélgettem arról, hogy milyen változásokat hoz a járvány és az orosz-ukrán háború az autóiparban.
Fotó: Toyota Buda
Hogy érzitek magatokat most a Toyotánál és a Reálszisztémánál? Nehéz volt az elmúlt 3 év?
Egészen 2021 augusztusáig, a Toyota korábbi tapasztalatainak és előrelátásának köszönhetően szinte semmit nem éreztünk a chiphiányból és a szállítási gondokból. Mind a 2020-as, mind a 2021-es évet megnyertük a kivonásoktól megtisztított magyar piacon. Modelljeink mindig kategóriájuk első három helyezettje között szerepeltek és szerepelnek most is.
A magyarországi Toyota hálózaton belül a Reálszisztéma évek óta vezeti az eladásokat, a flottaosztályunk 2018-es megreformálása óta pedig a céges vásárlók körében is egyre népszerűbbek vagyunk. Nagyon sokan váltanak német típusokról Toyotára, leginkább Corolla hibridre.
A chiphiányról az autóipar iránt érdeklődők 2021 februárjában hallhattak először. Viszont a 2011-es fukusimai atombaleset ráébresztette a Toyotát, hogy a just-in-time rendszer nem felel meg minden körülmények között, így előírta a beszállítóinak, hogy 4-6 hónapos tartalékot kell képezniük.
A problémáink 2021 augusztusában kezdődtek, ekkor mi is kifogytunk felhalmozott készleteinkből. A chiphiány mellett a logisztikai problémákkal is meg kell küzdenünk. Nincs konténer, amit elhozhatna a hajó, vagy ha van, az nagyon drága, hiszen a vírus Délkelet-Ázsiában még mindig a mindennapok része.
Szerencsére nem kellett modelleket megszüntetnünk, a kért felszereltséget is tudjuk biztosítani, de a szállítási idők nagyon meghosszabbodtak. Több típusunkra is már több, mint egy évet kell várni és nem látszanak a javulás jelei.
2022 semmi jót nem hozott. Hogyan csapódik le az orosz-ukrán háború az autóiparban, különösen nálatok?
Ez a háború senkinek nem hiányzott. A nyersanyag-hiány és az Oroszország elleni szankciók mindenkit hátrányosan érintenek, pedig eddig sem volt egyszerű a helyzet. A Toyota a többi autógyártóval együtt kivonult az orosz piacról, a szentpétervári, helyi piacra gyártó üzemét is leállította. Ez egy közös probléma, minden gyártót ugyanúgy érintenek. Ha nem lesz nikkel, alumínium, neon a chipgyártáshoz, palládium a katalizátorokba, valamint kábelkötegek, akkor a szállítási idők még jobban kitolódnak. Nem is lepődnék meg, ha még több modell rendelését kellene felfüggeszteni, ahogy már ma sem lehet Toyota RAV4-et, a Mercedesnél E- és G-osztályt vagy épp plug-in hibrid Audikat rendelni.
Fotó: Toyota Buda
Akkor gondolom az eladásokon is kezdenek jelentkezni a negatív hatások.
Sorban állás van az elérhető autókra, olyan érzésem van, mintha mindenki autót akarna venni, hárman-négyen várnak egy-egy darabra.
Az egyre emelkedő infláció, a forint romlása, az autó- és üzemanyagárak úgy tűnik, kezdik visszafogni a vásárlási kedvet és sokszor hüledezés a válasz arra, ha egy járművet 2023 tavaszára ígérünk.
De azért még most sem unatkozunk a szalonban.
Mit gondolsz, mi lesz most? Tudom, hogy jósolni lehetetlen, de mire számítasz? Veszélyben van az autózás és az autópiac?
Ilyen elszálló új- és használtautó árak mellett azt kell mondanom, már egy 16 éves Corolla is befektetésnek számít.
2018-ban egy jól felszerelt 1.6-os ötajtós Toyota Corolla 2005-ből 1,6 millió forintba került. Most 2,2 millió ugyanez.
Akinek van autója, örüljön és használja, amíg csak tudja. Viszont akinek nincs, de szüksége van rá, az nagyon nehéz helyzetben van. Egyre jobban ki kell nyitnia a pénztárcát, hogy vállalható, napi közlekedésre alkalmas autót tudjon venni, márkától függetlenül.
Az összeomlás rémképe itt van felettünk, remélem nem száll le közénk. El kell fogadni és be kell látni, hogy autóra szükség van, az emberek nagy része szükségből autózik, nem jókedvében. Nem lehet mindent tömegközlekedéssel és elektromos rollerrel megoldani. Ez főleg igaz a vidéki Magyarországra, ahol vannak olyan települések a mai napig, ahova naponta 2 busz jár.
Akkor nincs más megoldás, csak az autó.
Ha az átlagember nem tud megvenni és fenntartani egy autót, nem jut el a munkahelyére, nem termel GDP-t, a fizetéséből nem tankol és ezzel együtt nem fizeti a jövedéki adót és az áfát, nem fizet gépjárműadót, akkor az, az államháztartásban is jelentkezni fog.
És mint tudjuk az autós nagyon jó fejőstehén, kár lenne, ha éhen halna. Bízom benne, hogy a Covid tényleg véget ért, a szomszédunkban folyó háború is minél hamarabb befejeződik, a felek megoldást találnak és szépen, lassan Európa és a világ is visszatérhet a régi kerékvágásba, ahol van megélhetés, élelmiszer, benzin és a középosztály könnyedén leteszi a pénzt egy kompakt kombira.
A Life&Body szerkesztőségében mi is nyomon követjük az eseményeket és igyekszünk segítséget nyújtani abban, hogy miképpen kezelje a társadalom ezt a helyzetet. Ha kíváncsi vagy hogyan tudnál Te is hozzájárulni a dolgok pozitívabb kimeneteléhez ne hagyd ki a segítségnyújtásról szóló cikkünket sem! Ha orosz-ukrán háború az autóiparban témája mellett az önvezető autók világa is érdekel, ezt a cikket neked ajánljuk.
Fotó: Toyota Buda