Az elmúlt években sok magyar számára megszokottá vált, hogy a havi nagybevásárlást már nem a hazai szupermarketekben intézi, hanem akár több száz kilométert utaznak valamely határon túli boltban.
Az infláció és az áremelkedések egyre több embert ösztönöznek arra, hogy körülnézzenek a szomszédos országokban is, hiszen gyakran jelentős összegeket tudnak egy-egy ilyen bevásárló körúttal megspórolni.
A bevásárlóturizmusról
A bevásárlóturizmus nem új keletű dolog, gyökerei egészen az 1980-as évekig nyúlnak vissza. Nagyon sokan emlékeznek még az úgynevezett „Gorenje – turizmusra”, amikor a családok meghatározott valutakerettel és úgynevezett világútlevéllel vághattak neki Ausztriának. Ekkoriban tömegesen keltek útra a magyarok, akiket elsősorban nem Bécs nevezetességei, hanem annak kultikus bevásárló utcája, a Mariahilfer Strasse vonzott. Itt be tudták szerezni mindazt, ami akkor kishazánkban még elérhetetlen volt, a „lilatehén” csokoládétól kezdve, egészen a fent említett hűtőig.
Úgy tűnik, napjainkban ez a fajta bevásárlóturizmus a reneszánszát éli, azonban manapság sokkal szervezettebben működik.
Jó példa erre a különböző külföldi bevásárlásokra szakosodott közösségi kommunikációs csoportok, ahol az emberek egymást tájékoztatják az akciókról és leárazásokról.
Szlovákia – A Kaufland már kifejezetten odafigyel a magyar vásárlókra
Tény, hogy Szlovákiába rengetegen járnak bevásárolni, főként Győrből és környékéről. Vajon mi teszi ilyen különlegessé a szlovák Kauflandot, Lidl-t vagy akár a Tescót? Elsősorban az, hogy míg idehaza 27%-os az áfakulcs, addig a szomszéd országban csak 20%. Ezenkívül az akciók is jelentősebb mértékűek, némely üzletben akár 50-70%-os leárazással találkozhatunk. Az itt vásárlók nagy része, a Kaufland applikációja nélkül már neki sem vág az útnak. Hiszen a pontgyűjtéses rendszernek köszönhetően jelentős összeget is megtakaríthatnak
A legtöbb itt vásárló magyar a kiváló minőségű élelmiszerekért (például szalámiért) utazik a határon túlra. Nagymegyer, Komárno, illetve Kassa és Rimaszombat a legnépszerűbb úticélok, ha bevásárlásról van szó.
Románia – piacok és kézműves pékáruk
Romániában az alapélelmiszerekre kivetett ÁFA csupán 9%-os, amely szintén hívogató lehet a román határhoz közel élők számára. Azonban nem csak élelmiszerért érdemes kijárni. Szintén romániai bevásárlásra szakosodott csoportokban több helyen olvasható, hogy a háztartási cikkek, elektronikai készülékek (például telefonok, laptopok és okosórák) is sokkal olcsóbbak.
Sokan márkás sportruházatot vesznek Romániában, illetve népszerűek a magyarok között a határmenti termelői piacok is.
Horvátország
A magyarok körében Horvátország már nem csak remek nyaralási úti cél, hanem a határ menti bevásárlás egyik központja is. 2023 elejétől a schengeni szabályok érvényesek a horvát – magyar határon – e változtatás zöld lámpa a bevásárlóturizmusnak. Horvátországba a legtöbb magyar tankolni jár, hiszen időnként olcsóbb az üzemanyag, mint idehaza. A boltokban található hal és tengergyümölcsei kínálat minőségi, és természetesen olcsóbb, mint itthon.
Az olasz határ közelsége miatt pedig jóval alacsonyabb áron juthatunk magas minőségű olasz élelmiszerekhez, például olívaolajhoz.
Ausztria – parndorfi Outlet és nutella
A Gorenje – turizmus kapcsán már említettem nyugati szomszédunkat. Ausztria, elsősorban nem Bécs hanem a határmenti kisebb települések, vagy éppen a világmárkákat felsorakoztató Parndorf falu Designer Outlet Centere az, amely felkeltette a magyarok érdeklődését. De ne feledkezzünk el az osztrák Billa akciós kínálatáról sem.
Források:
https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-rules-rates/index_hu.htm#inline-nav-7
https://olcsobban-szlovakiaban.hu/
https://www.taxually.com/manuals/romania
Kiemelt kép: Shutterstock