• Karrier
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Sütiszabályzat
  • Tartalom felhasználása
  • Felhasználási feltételek
  • Kapcsolat
  • Hírlevél feliratkozás
  • LB ikon a kezdőképernyődre!
Life & Body
Advertisement Banner
  • Divat
  • Én
  • Életmód
  • Otthon
  • Psziché
  • Kapcsolatok
  • Hova menjünk
  • Komolyan
  • Ismerd meg
  • Podcast
  • Horoszkóp
Life & Body
  • Divat
  • Én
  • Életmód
  • Otthon
  • Psziché
  • Kapcsolatok
  • Hova menjünk
  • Komolyan
  • Ismerd meg
  • Podcast
  • Horoszkóp
Nincs találat
Mutasd az összes eredményt
Life & Body
Nincs találat
Mutasd az összes eredményt

Metaverzum: minden, amit tudni kell az internet következő fejezetéről

Szerző Tiszai Orsi
2022.03.28.
0
Megosztás a FacebookonMegosztás a Twitteren

Metaverzum: egy tech-fogalom, amiről sokan először pár hónapja hallottak. Vajon van valami köze, a Metaként futó Facebookhoz? Ez csak egy újabb videójáték? Miért fizetnek dollár milliókat óriáscégek a Metaverzum virtuális tereiért? Összeszedtünk mindent, amit a metaverzumról tudni érdemes.

Kezdjük az elején: mégis mi az a metaverzum?

Ha konkrétumokra számít a kedves olvasó, el kell, hogy szomorítsam, hiszen jelenleg képtelenség egy pontos definíciót adni ennek a kifejezésnek. Az biztos, hogy óriás techcégek, mint a Microsoft és a Meta (korábban Facebook) dollármilliárdokat fektetnek be a saját metaverzum elképzeléseikbe, de az NFT-kre épülő videójátékokban sem idegen fogalom a metaverzum.

A kifejezés ráadásul évtizedes gyökerekkel rendelkezik: először egy Snow Crash című cyberpunk regényben jelent meg 1992-ben.

A regénybeli metaverzum definíciója szerint három fontos eleme van a metaverzumnak: a VR (virtuális valóság), melyben avatarok élnek, és ami saját, működő gazdasággal rendelkezik. Ezek a tulajdonságok azonban nem feltétlen esszenciálisak a metaverzum ötletéhez.  Egyes elméletek és értelmezések szerint a metaverzum ezen felül a digitális és fizikai teret is összeköti és gazdasága kapcsolatban áll a valósággal.

Zavarosnak tűnik? Nem csoda, hiszen jelenleg tényleg nagyon nehéz definiálni mit értünk metaverzum alatt.

Ezek isérdekelhetnek

klímaváltozás

A klímaváltozás megállítása nem csak a te feladatod!

2023.03.30.
pénzköltés

A pénzköltés pszichológiája: mi áll a túlköltés és túlzott spórolás hátterében?

2023.03.26.
gyerekkel nehéz témákról

Erre a 7 dologra figyelj, ha a gyerekkel nehéz témákról beszélsz

2023.02.20.
GO Sports

Két új GO Sports fejhallgató és új, extra teljesítményű Ambilight televíziók érkeznek a Philips kínálatába!

2023.02.09.
Továbbiak

A legtágabb értelemben a metaverzum egy grafikailag gazdag, bizonyos fokig élethű virtuális tér, ahol az emberek dolgozhatnak, játszhatnak, vásárolhatnak, szocializálódhatnak – egyszóval mindazt megtehetik, amit a való életben.

Szóval a metaverzum nem is újkeletű dolog?

Nem, és nemcsak azért, mert harminc éve egy cyberpunk regényben említésre került. A 2000-es években megjelent Second Life, vagy a World of Warcraft már egészen hasonló ahhoz, ami a metaverzum lehet. A felhasználók avatar alakot öltve együtt lóghatnak egy virtuális térben.

A Second Life-ban a felhasználó a virtuális térben dolgozhatott, bulizni járhatott. A kereskedés egy virtuális pénznemmel abszolút lehetséges volt, mi több a virtuális pénznemet valódi pénzre lehetett ätváltani. Egyesek szerint a Second Life tankönyvi példája annak, mi is az a metaverzum.

metaverzum

Fotó: Shutterstock

Miért pont most lett felkapott a metaverzum?  

Több tényező is szerepet játszik abban, hogy a metaverzum nemcsak a techcégeket, hanem befektetőket, sztárokat és teljesen hétköznapi embereket is egyre inkább érdekel.

A 90-es években még csak gyerekcipőben járó VR-technológia ma már valóságos, és egyre szélesebb körben elérhetőek a VR-headsetek is. A kriptovaluták és az NFT megjelenése és elképesztő népszerűsége is arra utal, hogy a virtuális tárgyak birtoklása nem egy földtől elrugaszkodott ötlet.

Ennek ékes példája, hogy a metaverzum egyik virtuális területe nemrég több millió dollárért kelt el. A koronavírus-járvány is szerepet játszik a metaverzum feltörekvő népszerűségében, hiszen alapjaiban forgatta fel az egész világ életét. Ahogyan a munka és a szocializáció egyenlővé vált a hosszas Zoom-meetingekkel és online játékokkal, úgy egyre inkább megnőtt az igény egy, az otthon biztonságából elérhető, de sokkal izgalmasabb felülethez.

Mark Zuckerberg nagy bejelentése 2021 végén és a Facebook újra brandingelése pedig csak olaj volt a tűzre: a Facebook ma már Meta néven fut. Azóta a metaverzum kifejezés pedig egyre szélesebb körben jelenik meg – az üzleti világban legalább is biztos. Még eltarthat egy darabig, amíg a kormányzat és a politika felzárkózik, mivel jelenleg is még arra összpontosít, hogyan lehet korlátozni a nagy techcégeket, vagy éppen a social media világát.

Ugyan 2022 egyik legérdekesebb és felkapottabb témájává vált, van még csiszolni min rajta. Főleg akkor, ha tényleg ez lehet az internet következő evolúciós lépése, ahogyan azt a Zuckerberg és a Microsoft vezérigazgatója, Matthew Ball képzeli. Az egyik legnagyobb problémája az átjárhatóság kérdése. Az ötlet alapja az lenne, hogy a felhasználó az avatarát és a virtuális tulajdonát egyik applikációból, játékból, vagy virtuális világból a másikba tudja vinni. A kivitelezése ennek egyelőre számos akadályba ütközik, technikai, jogi és marketing oldalról is.

Ezen felül az embereket is meg kell győzni, hogy a metaverzum egy olyan hely, ahol szívesen töltenek időt és szívesen költik a pénzüket is.

A Snow Crash és a hasonló cyberpunk regények egyik közös vonása, hogy a metaverzumhoz hasonló virtuális valóságok kilépési lehetőséget jelentenek a disztópikus valóságból, amiben az emberek élnek. De talán – reményeink szerint – még nem tartunk ott, hogy mindannyian menekülőutat keressünk a valóságból.

 

Főkép: Shutterstock

Cimkék: komolyanmetametaverzumvirtuálisvirtuálisvalóságvr
Előző bejegyzés

Mi fán terem a vércseppanalízis?

Következő bejegyzés

Növényi tej – csak hóbort vagy tényleg egészséges?

Tiszai Orsi

Tiszai Orsi

Jelenleg Berlinben élő újságíró, aki újabban egy fenntartható divatmárkánál találta meg önmagát. A komoly, közéleti témáktól nem riad vissza, az utóbbi időben pedig sokat foglalkoztatja a női szexualitás és testkép kérdése. A reggeli kávéja és kedvenc podcastja nélkül nem tudja elindítani a napot.

Kapcsolódó cikkek

klímaváltozás
Környezetvédelem

A klímaváltozás megállítása nem csak a te feladatod!

Szerző Life&Body
2023.03.30.

Ha a klímaváltozás a téma, még mindig szinte csak és kizárólag arról esik szó, hogyan kellene hétköznapi emberként minden elképzelhetőt megtennünk azért, hogy csökkentsük az ökológiai lábnyomunkat. De mi a helyzet a...

Részletek
pénzköltés
Pénzügy

A pénzköltés pszichológiája: mi áll a túlköltés és túlzott spórolás hátterében?

Szerző Frank Fruzsina
2023.03.26.

Hajlamos vagy az impulzus vásárlásra? Esetleg pont az ellenkezője igaz rád, mindig óvatosan bánsz a pénzzel, talán túlságosan is? A jelenlegi világgazdasági helyzetben fontos és hasznos a pénzhez való viszonyunkat tisztázni. Kirschner...

Részletek
gyerekkel nehéz témákról
Együtt

Erre a 7 dologra figyelj, ha a gyerekkel nehéz témákról beszélsz

Szerző Life&Body
2023.02.20.

Mindenki azt szeretné, hogy gyermekei biztonságos és támogató környezetben nőjenek fel, de ehhez sokszor segítségre, útmutatásra van szükségük. Mindenki volt már kínos beszélgetések címzettje, de mi hogyan beszéljünk a gyerekkel nehéz témákról?...

Részletek
GO Sports
Tech

Két új GO Sports fejhallgató és új, extra teljesítményű Ambilight televíziók érkeznek a Philips kínálatába!

Szerző Life&Body
2023.02.09.

A TP Vision két új középkategóriás, széleskörű felhasználó élményt kínáló modellel bővíti a Philips GO Sports termékcsaládban kapható fejhallgatók választékát. A Philips egyik védjegyének számító Ambilight televíziók minden újonnan bevezetett modellje pedig...

Részletek
Következő bejegyzés
Növényi tej – csak hóbort vagy tényleg egészséges?

Növényi tej – csak hóbort vagy tényleg egészséges?

Nincs találat
Mutasd az összes eredményt

Hírlevél feliratkozás

Népszerűek

  • Csak semmi pánik?! Így néz ki egy pánikroham

    Csak semmi pánik?! Így néz ki egy pánikroham

    3256 megosztás
    megosztás 1302 Tweet 814
  • Időszakos böjt, avagy intermittent fasting– divatdiéta vagy egészségtámogató étrend?

    3175 megosztás
    megosztás 1270 Tweet 794
  • A migrénpiercing nyomában: üres trend vagy alternatív csodaszer?

    2814 megosztás
    megosztás 1125 Tweet 703
  • Ami az ágyban történik, az ott is marad? GondolatOK Dr. Hevesi Krisztinával libidóról, párkapcsolati szerepekről és vágyakról

    1780 megosztás
    megosztás 712 Tweet 445
  • A pénzköltés pszichológiája: mi áll a túlköltés és túlzott spórolás hátterében?

    1696 megosztás
    megosztás 678 Tweet 424
Life & Body

© 2021 Life and Body

Hasznos

  • Karrier
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Sütiszabályzat
  • Tartalom felhasználása
  • Felhasználási feltételek
  • Kapcsolat
  • Hírlevél feliratkozás
  • LB ikon a kezdőképernyődre!

Kövess minket!

Nincs találat
Mutasd az összes eredményt
  • Divat
  • Én
  • Életmód
  • Otthon
  • Psziché
  • Kapcsolatok
  • Hova menjünk
  • Komolyan
  • Ismerd meg
  • Podcast
  • Horoszkóp

© 2021 Life and Body

Süti tájékoztató
A lifeandbody.hu weboldal sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, a weboldalon végzett tevékenység nyomon követése és releváns ajánlatok megjelenítése érdekében. További részletek a sütiszabályzatról: Részletek

Kérjük, engedélyezze az Önnek megfelelő sütibeállításokat!
BeállításokElfogadás
Sütibeállítások

Süti szabályzat áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ az Ön felhasználói élményének javítása érdekében, miközben böngészi weboldalunkat. Az alap működéshez szükséges sütiket tárolja a böngészője amennyiben meg szeretné tekinteni a weboldalt. Harmadik féltől származó sütiket is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogy hogyan használja a weboldalt. Ezeket a sütiket csak az Ön beleegyezésével tároljuk a böngészőben. Önnek lehetősége van ezekről a sütikről lemondani, azonban ez befolyásolhatja a böngészési élményt.
Alapműködéshez szükséges sütik
Mindig bekapcsolva
A szükséges sütik elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik név nélkül biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági jellemzőit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-advertisement11 monthsEzt a sütit a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A sütik a "Hirdetési célú sütik" kategóriába tartozó sütik felhasználói hozzájárulásának tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsEzt a sütit a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A sütik "Az alapműködéshez szükséges sütik" kategóriába tartozó sütik felhasználói hozzájárulásának tárolására szolgálnak.
viewed_cookie_policy11 monthsA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be és tárolja, függetlenül attól, hogy a felhasználó beleegyezett-e a sütik használatába. Nem tárol személyes adatokat.
Statisztikai célú sütik
Analitikai sütiket használunk annak megértésére, hogy a látogatók hogyan lépnek kapcsolatba a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információkat gyűjteni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalmi forrásról stb.
SütiIdőtartamLeírás
_ga, _gat, _gid1 évA fenti sütik információkat gyűjtenek arról, hogy a látogatók hogyan használják a portált. Minden információ (böngésző használat, új látogatók száma, stb.) névtelenül kerül összegyűjtésre és elküldésre a google analytics szerverre azzal a céllal, hogy javítani tudjunk a weboldal által nyújtott szolgáltatásokon. Részletek
Hirdetési célú sütik
A hirdetési sütiket arra használjuk, hogy releváns hirdetéseket és marketing kampányokat biztosítsunk a látogatók számára. Ezek a sütik nyomon követik a látogatókat az összes webhelyen, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések biztosítása érdekében.
MENTÉS ÉS ELFOGADÁS