• Karrier
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Sütiszabályzat
  • Tartalom felhasználása
  • Felhasználási feltételek
  • Kapcsolat
  • Hírlevél feliratkozás
  • LB ikon a kezdőképernyődre!
Life & Body
Advertisement Banner
  • Divat
  • Én
  • Életmód
  • Otthon
  • Psziché
  • Kapcsolatok
  • Hova menjünk
  • Komolyan
  • Ismerd meg
  • Podcast
  • Horoszkóp
Life & Body
  • Divat
  • Én
  • Életmód
  • Otthon
  • Psziché
  • Kapcsolatok
  • Hova menjünk
  • Komolyan
  • Ismerd meg
  • Podcast
  • Horoszkóp
Nincs találat
Mutasd az összes eredményt
Life & Body
Nincs találat
Mutasd az összes eredményt

Engednéd, hogy egy sofőr nélküli taxi vigyen haza?

Interjú Kámány Andreával az önvezető rendszerekről

Szerző Rupa Adrienn
2022.03.09.
0
Megosztás a FacebookonMegosztás a Twitteren

Biztosan emlékszel KIT-re, a beszélő autóra a Knight Riderből. Vagy az 5. Elem önállóan közlekedni képes járműveire, a rengeteg akció filmes jelenetre, ahol a főhős átadja az irányítást az automata üzemmódnak és a jármű hiba nélkül teszi a dolgát. Nos, ugyan ezen a szinten még mindig nem jár az önvezető technológia, azért a jövő járművei bizony már itt ácsingóznak a kapuban. Kámány Andreával, az AMS Group (akik többek között a Bosch fejlesztéseit is tesztelik hazánkban) teszterével beszélgettem a témáról.

önvezető

Fotó: Kámány Andrea

Mit nevezünk önvezető járműnek, mire van szüksége egy autónak ahhoz, hogy képes legyen saját magát irányítani?

Andi: Kőbe vésett definíció nincs.

Általánosan önvezetőnek nevezzük azokat a járműveket, melyek külső beavatkozás és élő személy felülbírálata nélkül képesek eljutni a-ból b pontba.

Jelenleg ez a kifejezés azonban csak feltételes, hiszen teljesen önvezető autó egyelőre még nincs forgalomban.

Ahhoz, hogy egy autó bármilyen szinten önálló akciókat tudjon végezni utazás közben, rengeteg szenzorra, kamerákra, radarokra van szüksége, melyek nem csupán a környezetet, magát az autót és annak működését is folyamatosan monitorozzák, majd a feldolgozott adatokra reagálva működtetik a jármű funkcióit.

Ezek isérdekelhetnek

szexuális felvilágosítás

„Még mindig gyakran belepirulunk, ha őszintén kell beszélni a szexualitásról” – Interjú Dr. Farkas Eszter szülész-nőgyógyász szakorvossal

2023.06.01.
mesterséges intelligencia

Elveheti a munkánkat a mesterséges intelligencia?

2023.05.30.
13 adókedvezmény és állami támogatás 2023-ban, amivel lehet, hogy te is élhetsz – csak nem tudsz róla

13 adókedvezmény és állami támogatás 2023-ban, amivel lehet, hogy te is élhetsz – csak nem tudsz róla

2023.05.16.
A sikeres autó eladás kulcsa a jól megírt hirdetés: ezt a 7 dolgot tartsd szem előtt

A sikeres autó eladás kulcsa a jól megírt hirdetés: ezt a 7 dolgot tartsd szem előtt

2023.05.13.
Továbbiak

Akkor tulajdonképpen az összes vezetéstámogató és biztonsági rendszer is önvezető funkciónak számít? Van egyáltalán különbség a két definíció között?

Andi: A vezetéstámogató rendszereket nem nevezzük önvezető funkciónak, hiszen feladatuk a sofőr támogatása és nem annak helyettesítése. A biztonsági rendszereket sem hívhatjuk kifejezetten autonómnak, ám ezek között már találni olyat, amely elengedhetetlen az önvezető autó számára.

Nagyon nehéz meghúzni a két kifejezés közötti határvonalat, sok helyen van átfedés. Például, ha egy vészfékasszisztensről vagy menetstabilizátorról (például ESP, ABS) beszélünk, akkor biztonsági rendszerről van szó. Azonban ha egy sávtartó asszisztens kerül szóba, már vezetéstámogatóról.

A biztonsági rendszereket is két külön csoportba soroljuk, az aktív és passzív halmazba. Passzívnak nevezzük az olyan funkciókat mint a légzsák vagy a biztonsági öv. Ezek a bekövetkező baleset pillanatában védik a sofőrt és az utasokat. Az aktív rendszerek, – mint például a vészfékező rendszer – ezzel szemben vagy folyamatosan dolgoznak, vagy már egy lehetséges baleseti szituáció előtt lépnek működésbe, megelőzve a balesetet.

önvezető

Fotó: Bosch

Hogyan zajlik egy új biztonsági rendszer tesztelése, te melyik részével foglalkozol ennek a folyamatnak?

Andi: Nálunk a gyakorlati tesztelés két fő okból zajlik.

Vannak revíziós tesztelések, ahol a már forgalomban lévő termékeket ellenőrizzük újra, felülvizsgáljuk a különböző hibabejelentéseket és korábbi teszteket. A másik apropó a fejlesztés. Ez az izgalmasabb terület, hiszen itt az új termékeket vesszük górcső alá.

Fontos ugyanis, hogy tegyük fel, egy sávtartó rendszert megrendel az Audi, a Jaguar és a Volkswagen is, ám különböző paraméterekkel van rá szükségük. Az Audi kérheti, hogy a rendszer csak 60 km/h-ig legyen aktív, míg a Volkswagen még 120 km/h-nál is szeretné, hogy működjön a sávtartás. Emiatt szükséges ugyanazt a terméket többféle beállítással tesztelnünk.

Az autókat az Euro NCAP által előírt szcenáriók alapján ellenőrizzük. Minden esetben emberek vezetik az autókat, ám az adatokat gépek rögzítik, melyeket később ismét emberek dolgoznak fel és értelmeznek. Ez egy vica-versa folyamat a gépek és az emberi erőforrások között. Jómagam teszt sofőrként és teszt operátorként dolgozom a zártpályás teszt folyamatokban. Jelenleg éppen táblafelismerő rendszereket és eszközöket tesztelünk a csapattal.

Hol tart jelenleg az önvezető járművek fejlesztése, mi az ami már közúton van ezek közül?

Andi:

Az önvezető rendszereket 5+1 különböző szintre soroljuk. Ezeket a szinteket főleg az alapján határozzák meg, hogy mennyi felelősség terheli a sofőrt és mennyi az autót baleset esetén.

Teszt jelleggel szinte minden gyártónak közlekednek autonóm járművei meghatározott útszakaszokon, magánemberként azonban jelenleg a 2-es szint a biztosan elérhető. A második önvezető szinthez azok a rendszerek tartoznak, melyek ugyan a sofőr felügyelete mellett dolgoznak, ám egy időben több rendszer is képes működni.

Ilyen például a köznyelven “dugó” funkciónak nevezett folyamat, amelyet főleg a reggeli forgalmi dugók közepette alkalmazunk. “Dugózás” közben az adaptív tempomat a forgalom többi szereplőjéhez igazítva tart egy meghatározott maximum sebességet amelyet a sofőr ad meg.

Azonban ha akadály kerül elénk vagy lassabban közlekedő autó, a tempomat lassít helyettünk, majd amint szabad az út, ismét felveszi a megadott maximumot. Mindeközben a sávtartó gondoskodik róla, hogy az autó ne térjen ki oldalirányba, ne fusson le a nyomvonalról, a távtartó asszisztens pedig meghatározza, hogy milyen közel menjen az autó az előtte haladóhoz.

A 3. szintű önvezető rendszerek jelenleg még nincsenek közúton, kivételt ez alól Németország jelent Európában és kizárólag a Mercedes-Benz egyes termékeire vonatkozik az engedélyezés. A Mercedes mellett a Honda jár még elől az autonóm fejlesztésekben, valamint a Tesla és a Nissan tesz erőteljes lépéseket hogy ne maradjon el az imént említett versenytársaktól.

önvezető

Fotó: Bosch

Mi a véleményed arról az általános hozzáállásról, hogy egy önvezető autó nem hibázhat, ám egy élő személynek sok balesetet nem rónak fel, különböző környezeti okokra hivatkozva?

Andi: Nos erről azt gondolom, hogy egy egész hetes, napi 4 órán át tartó podcastet indíthatnánk, hiszen ez éppen azon felmerülő dilemmák egyike, amelyek megkérdőjelezik az autonóm járművek létjogosultságát.

A technológiai oldalon már csupán néhány év kérdése, hogy az autók képesek legyenek az önálló közlekedésre, a gátat jelenleg is a morális kérdések jelentik.

Egy jeges úton való elcsúszásból keletkező balesetért sok mindent és mindenkit lehet okolni, még elő személyes irányítás mellett is. Hiszen okolhatod a közútkezelőt, az időjárást, a technikát amit irányítasz, valamint az emberi hibafaktor is belejátszik abba, hogy kit tegyenek felelőssé. Ez az önvezető autóknál sem lesz másképp, hiszen vannak kivédhetetlen szerencsétlenségek, ám az utas bevatakozása nélküli közlekedés már erősen megkavarja majd a felelősségi köröket.

Mit gondolsz, a világ fel van már készülve arra, hogy átadja az irányítást egy fedélzeti computernek? Te engednéd, hogy egy sofőr nélküli taxi vigyen haza?

Andi: Személy szerint én elengedném a kormányt és beülnék hátra is. Ennek ellenére azt gondolom, hogy a világ még nincs felkészülve erre. Sokan nem bíznak az automatizált technológiákban, sokan pedig átesnek a ló túloldalára és attól félnek, hogy a gépek egyszer fölénk kerekednek.

Rengeteg megalapozott és megalapozatlan kétely között mozog ez a kérdés, amelyen véleményem szerint csak a megszokás és a köztudatba való fokozatos beépülés fog változtatni.

– az író megjegyzése: Több tucat forgalomba engedett 2-es szintű autó tesztelése után sem bízom még 100%-ban ezekben. Mindig zabszemen ülve engedtem át a kontrollt és nem mertem messzire tenni a kezem a kormánytól, míg a pedál kezelést ezzel szemben hamar átengedtem a számítógépnek –

Mit gondolsz, mennyi idő kell még az autóiparnak, hogy a szárnyait bontogató új korszak elinduljon és eltűnjenek a hagyományos, ember vezette járművek? Létezhet a kettő egyidejűleg? Lesz átmenet?

Biztos, hogy nem lesz átmenet a két korszak között, ha csak a részleges önvezetést nem nevezzük átmenetnek. A teljes autonómiához a jövőben smart citykre, azaz okos városokra lesz szükség, melyek forgalomhoz kapcsolódó rendszerei mint az utak, lámpák, stb., folyamatos kontaktban lesznek a forgalomban résztvevő járművekkel.

A biztonság egyik alapfeltétele lesz az is, hogy a járművek is összeköttetésben legyenek a forgalmi adatok és információk fogadása és küldése érdekében. Ez egy globális szintű kommunikációs rendszert igényel aminek kiépítése és fejlesztése még minimum 50 év.

És akkor arról még nem beszéltünk, hogy mikor lesznek ezek az eszközök elérhetőek a közember számára is megfizethető áron.

Végül az utolsó és örök kérdés. Ha egy elkerülhetetlen balesetbe keveredik egy autonóm jármű, amelyben döntenie kell, hogy egy nyugdíjast üt el, vagy 3 iskolás gyermeket, mi alapján kell majd döntenie a járműnek?

Nos az önvezető autó mindig kizárólag a sofőr és az utas életét fogja védeni. Sosem a környezetében tett kárt fogja mérlegre tenni.

Abban az esetben ha üresen közlekedik az autó és hirtelen morális kérdéssé alakul a baleseti szituáció, már sokkal nehezebb válaszolni. Hiszen ennek a döntésnek a meghozásához már egy emberi értelemmel megegyező szintű mesterséges intelligenciának kéne dolgoznia az autóban, erről pedig egyelőre szó sincs. Ráadásul egy élő személy sem dönthet tulajdonképpen jól egy ilyen helyzetben.

Te mit gondolsz, kényelmesebb és biztonságosabb lenne az életünk ha az autóink önmaguktól működnének? Vagy teljesen szükségtelen, hiszen az elmúlt 150 évben is meg voltunk valahogy az önállóan döntő járművek nélkül? Írdd meg nekünk kommentben, hogy miképpen vélekedsz az autonóm technológiákról!

 

Forrás: Bosch, Euro NCAP, Kámány Andrea

Cimkék: AMS Groupbiztonsági rendszerekBoschjövő autóiKámány Andreaönvezető autóönvezető jármű
Előző bejegyzés

A Nőnap margójára – Egy 80 éves könyv divat- és életmódtanácsai nőknek

Következő bejegyzés

Törökország kalandra hív – Így látja a török kultúra szépségeit a Nar Gourmet alapítója

Rupa Adrienn

Rupa Adrienn

Világéletemben szerettem elmondani a hozzátartozóimnak, hogy "mi is a helyzet". Így nem csoda, hogy karrierpályám akarva-akaratlanul is ebbe az irányba terelődött. Rajzolással és fényképezéssel kezdtem az önkifejezésem és társadalomformálásom rögös útját, ám néhány évvel ezelőtt az újságírásnál állapodtam meg. Autóipari szakújságíróként szereztem a legtöbb tapasztalatom és az elektronikai kütyükkel is elég jóban vagyok. A Life&Body csapatnál a célom, hogy a legmaszkulinabb témákat is nők számára érthetően és megérthetően közvetítsem, ezzel mutassam meg, hogy mi csajok sem vagyunk kevesebbek!

Kapcsolódó cikkek

szexuális felvilágosítás
Psziché

„Még mindig gyakran belepirulunk, ha őszintén kell beszélni a szexualitásról” – Interjú Dr. Farkas Eszter szülész-nőgyógyász szakorvossal

Szerző Szalai Réka
2023.06.01.

A nőgyógyászati témákat és kifejezetten a szexualitást még mindig rengeteg tabu övezi. Dr. Farkas Eszter szülész- nőgyógyász szakorvossal beszélgettünk arról, mik jelentenek még ma is tabut a nőgyógyászatban és hogy tudunk a...

Részletek
mesterséges intelligencia
Karrier

Elveheti a munkánkat a mesterséges intelligencia?

Szerző Life&Body
2023.05.30.

Hogyan alakult ki a mesterséges intelligencia? Milyen pozíciókat és tevékenységeket válthat ki a jövőben? Mi a legjobb és legrosszabb forgatókönyv vele kapcsolatban? Mit tanuljunk, hogy ne féljünk tőle? A harmadik RI-tup alkalmából...

Részletek
13 adókedvezmény és állami támogatás 2023-ban, amivel lehet, hogy te is élhetsz – csak nem tudsz róla
Pénzügy

13 adókedvezmény és állami támogatás 2023-ban, amivel lehet, hogy te is élhetsz – csak nem tudsz róla

Szerző dr. Orosz Cintia
2023.05.16.

Statisztikák szerint a magyar lakosság szűk szegmense használja csak ki a rendelkezésre álló állami támogatás és adókedvezmények által nyújtott előnyöket. Ez leginkább az információhiányra, időhiányra vagy a pénzügyeket övező bizalmatlanságra vezethető vissza:...

Részletek
A sikeres autó eladás kulcsa a jól megírt hirdetés: ezt a 7 dolgot tartsd szem előtt
Autózás

A sikeres autó eladás kulcsa a jól megírt hirdetés: ezt a 7 dolgot tartsd szem előtt

Szerző Life&Body
2023.05.13.

Meghirdetted a régi autód, már ki is nézted az újat, de a potenciális vásárlók csak nem jelentkeznek. Mi lehet a gond? A túlárazás csak egy lehetséges ok, lehet, hogy a hirdetésedben van...

Részletek
Következő bejegyzés
török kultúra

Törökország kalandra hív - Így látja a török kultúra szépségeit a Nar Gourmet alapítója

Nincs találat
Mutasd az összes eredményt

Hírlevél feliratkozás

Népszerűek

  • Ezt kérd a fodrászodtól: a 4 legjobb tavaszi frizuratrend

    Ezt kérd a fodrászodtól: a 4 legjobb tavaszi frizuratrend

    23203 megosztás
    megosztás 9277 Tweet 5798
  • 6 esküvői tortatrend, ami 2023-ban hódítani fog

    13195 megosztás
    megosztás 5278 Tweet 3299
  • Top 3 tavaszi cipőtrend, amivel stílusosan köszöntheted a jó időt!

    4909 megosztás
    megosztás 1958 Tweet 1224
  • Csak semmi pánik?! Így néz ki egy pánikroham

    4392 megosztás
    megosztás 1756 Tweet 1098
  • Időszakos böjt, avagy intermittent fasting– divatdiéta vagy egészségtámogató étrend?

    3495 megosztás
    megosztás 1398 Tweet 874
Life & Body

© 2021 Life and Body

Hasznos

  • Karrier
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Sütiszabályzat
  • Tartalom felhasználása
  • Felhasználási feltételek
  • Kapcsolat
  • Hírlevél feliratkozás
  • LB ikon a kezdőképernyődre!

Kövess minket!

Nincs találat
Mutasd az összes eredményt
  • Divat
  • Én
  • Életmód
  • Otthon
  • Psziché
  • Kapcsolatok
  • Hova menjünk
  • Komolyan
  • Ismerd meg
  • Podcast
  • Horoszkóp

© 2021 Life and Body

Süti tájékoztató
A lifeandbody.hu weboldal sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, a weboldalon végzett tevékenység nyomon követése és releváns ajánlatok megjelenítése érdekében. További részletek a sütiszabályzatról: Részletek

Kérjük, engedélyezze az Önnek megfelelő sütibeállításokat!
BeállításokElfogadás
Sütibeállítások

Süti szabályzat áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ az Ön felhasználói élményének javítása érdekében, miközben böngészi weboldalunkat. Az alap működéshez szükséges sütiket tárolja a böngészője amennyiben meg szeretné tekinteni a weboldalt. Harmadik féltől származó sütiket is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogy hogyan használja a weboldalt. Ezeket a sütiket csak az Ön beleegyezésével tároljuk a böngészőben. Önnek lehetősége van ezekről a sütikről lemondani, azonban ez befolyásolhatja a böngészési élményt.
Alapműködéshez szükséges sütik
Mindig bekapcsolva
A szükséges sütik elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik név nélkül biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági jellemzőit.
SütiIdőtartamLeírás
cookielawinfo-checkbox-advertisement11 monthsEzt a sütit a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A sütik a "Hirdetési célú sütik" kategóriába tartozó sütik felhasználói hozzájárulásának tárolására szolgálnak.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsEzt a sütit a GDPR Cookie Consent plugin állítja be. A sütik "Az alapműködéshez szükséges sütik" kategóriába tartozó sütik felhasználói hozzájárulásának tárolására szolgálnak.
viewed_cookie_policy11 monthsA cookie-t a GDPR Cookie Consent plugin állítja be és tárolja, függetlenül attól, hogy a felhasználó beleegyezett-e a sütik használatába. Nem tárol személyes adatokat.
Statisztikai célú sütik
Analitikai sütiket használunk annak megértésére, hogy a látogatók hogyan lépnek kapcsolatba a weboldallal. Ezek a cookie-k segítenek információkat gyűjteni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalmi forrásról stb.
SütiIdőtartamLeírás
_ga, _gat, _gid1 évA fenti sütik információkat gyűjtenek arról, hogy a látogatók hogyan használják a portált. Minden információ (böngésző használat, új látogatók száma, stb.) névtelenül kerül összegyűjtésre és elküldésre a google analytics szerverre azzal a céllal, hogy javítani tudjunk a weboldal által nyújtott szolgáltatásokon. Részletek
Hirdetési célú sütik
A hirdetési sütiket arra használjuk, hogy releváns hirdetéseket és marketing kampányokat biztosítsunk a látogatók számára. Ezek a sütik nyomon követik a látogatókat az összes webhelyen, és információkat gyűjtenek testreszabott hirdetések biztosítása érdekében.
MENTÉS ÉS ELFOGADÁS