Először is, ne pánikolj! Ez az élethelyzet nem kellemes, de bármelyikünkkel megeshet, hogy elveszítjük a munkánkat, esetleg magunk mondunk fel. Ilyenkor leblokkolhatunk, hiszen nem biztos, hogy tudjuk mit kell tenni, hogyan kell munkanélküli segélyt és minden egyebet intézni. Hogy megkönnyítsük ezt a helyzetet, összegyűjtöttük neked, mire érdemes figyelned, ha munkanélkülivé válsz!
Munkanélküli lettem – Hol kezdjem?
Ha bármilyen oknál fogva munkanélküli lettél, akkor a Foglalkoztatási Hivatal (FH) az az állami szerv, akihez mihamarabb fordulnod kell.
Ez az a hivatal, ami segítséget nyújt a munkavállalóknak munkakeresésük során, és támogatást biztosít a munkanélkülieknek az ellátásra való jogosultságuk alapján.
Az első lépés a bejelentkezés, amit megtehetsz online, e-mailen keresztül itt. A hivatal küld majd egy időpontot, amin meg kell jelenned.
Fontos azonban, hogy folyamatosan ellenőrizd az postafiókodat, azon belül a spam mappát is, és ha pár napon belül nem jött levél – a saját tapasztalom alapján mondom – mindenképpen telefonálj be!
Fotó: Pexels
Az időpontos e-mail ugyanis nekem nem érkezett meg. Éppen aznap telefonáltam, amikorra időpontom szólt volna – csak sajnos két órával az időpontom után, ami érvénytelenítette azt. Pedig ilyenkor minden nap számít, mégpedig azért, mert az ellátás kiutalásánál maximum 7 napot tudnak visszaszámlálni. Maradva a személyes példánál, hiába jelentkeztem be 1-én, mivel nem jelentem meg az időpontomon, csak a hónap 5. napjától kapok majd ellátást, hiszen aznap derült ki a fiaskó, és kaptam új időpontot.
Így a legbiztonságosabb talán, ha személyesen kérünk időpontot, ehhez viszont különböző dokumentumokra lesz szükségünk. Nem árt őket előkeresni, mert egy részük az online regisztrációhoz is kell!
Mit vigyek magammal a regisztrációkor?
Szükséges dokumentumok:
- Személyazonosító igazolvány vagy útlevél
- Lakcímkártya
- TAJ kártya
- Munkáltatótól kapott felmondási papírok vagy munkaviszony megszűnéséről szóló egyéb dokumentumok
- Munkakönyv, ha van ilyen
- Nyilvántartási lap – Ha korábban már regisztráltunk álláskeresőként, akkor ezt is hozzuk magunkkal. Ha még nem vagyunk benne a rendszerben, akkor vigyük be a végzettségeinkről szóló bizonyítványokat.
Fontos, hogy a legmagasabb végzettségünk papírja mindenképp nálunk legyen!
Meddig és milyen összegű ellátást kapok?
Ha beregisztráltunk, megállapítják, hogy jogosultak vagyunk-e ellátására, és ha igen, milyen összegre. Problémás lehet, ha mi magunk mondtunk fel a munkahelyünkön, mert ezesetben lehetséges, hogy nem vagyunk jogosultak az ellátásra.
Alapvetően, ha rendelkezünk 3 év folyamatos munkaviszonnyal, akkor nagy valószínűséggel jogosultnak minősülünk. Az ellátás időtartama a korábbi munkaviszonyunk hosszától függ, ugyanis ezt napra lebontva számítják. A maximális időtartam, amíg az ellátást kaphatjuk, 90 nap. Az összege viszont attól függ, hogy a korábbi munkáltató mit igazolt le.
Ez a kilépőpapírjainkban szerepel, ezért is fontos, hogy ezeket magunkkal vigyük. A honlapon elérhető egy álláskeresési járadék kalkulátor, ami segít felmérni, mire számíthatunk. Vegyük figyelembe, hogy az összeget bruttóban látjuk majd, tehát ebből még adózni fogunk. A folyósítás hó elején történik, de az ügyintéző tájékoztat majd minket a pontos utalási dátumokról!
Ahogy korábban már említettem, mielőbb jelentkezzünk be a Foglalkoztatási Hivatalban, mert ha nem tesszük, csak később jutunk hozzá a járadékhoz.
Fotó: Pexels
Lényeges szempont továbbá, hogy rendelkezzünk magyarországi társadalombiztosítási jogviszonnyal.
A munkaviszonyunk megszűnésétől számított 45 napon át van még érvényes TB-nk. Ha megítélik nekünk az ellátást, akkor 90 napig él a társadalombiztosításunk, onnantól kezdve viszont magunknak kell fizetnünk.
Regisztrált álláskereső vagyok, hogyan tovább?
A munkakeresést érdemes mielőbb elkezdeni, de persze pihenhetünk is egy keveset, ha magasabb összegű járadékot kapunk. Ha legalább egy hónapig, vagy annál tovább vagyunk munkanélküliek, akkor tartós munkanélküli státuszba kerülünk. Ez nem hangzik jól, de a cégeknek hasznos lehet, ugyanis tartós munkanélküli foglalkoztatása esetén általában a cég pályázhat támogatásra.
Amennyiben az ellátásunk lejárta előtt újra munkába állunk, akkor jogosultak vagyunk a fennmaradó járadékunk 60%-át megkapni egy összegben. Ezt akkor kell kérelmezni, amikor lemondjuk az ellátást a hivatalban és jelezzük, hogy munkát találtunk.
Lényeges pont ezesetben, hogy határozatlan idejű munkaszerződésre van szükségünk hozzá, valamint hogy az összeget az ellátás eredeti lejárati időpontja után utalják majd a számlánkra.
Munkakeresés kapcsán is érdemes a Foglalkoztatási Hivatalhoz fordulni, mivel ez a szerv számos támogatást és szolgáltatást nyújt a munkavállalóknak. Elérhető például álláskeresési tanácsadás, képzési lehetőségek és munkaerőpiaci programok is. Itt tudunk tájékozódni arról is, mit kell tennünk, ha vállalkozni szeretnénk inkább, ugyanis van elérhető támogatás erre az esetre is.
Érdemes sok helyre beadni az önéletrajzunkat, ugyanis sajnos általános tapasztalat, hogy a cégek egy jó része nem jelez vissza. Ha mégis, akkor készüljünk fel alaposan az interjúra, igyekezzünk minél jobb benyomást kelteni, de azért húzzunk egy határt: visszatetsző lehet az is, ha túlságosan nyomulunk. Az is lényeges, hogy az önéletrajzunkat mindig a megpályázott pozícióra szabjuk, amennyire csak lehet. Bátran soroljuk fel minden készségünket, ami az adott pozícióban hasznos lehet, de vigyázat, ha lódítunk, az visszaüthet! Ha pedig szeretnénk az előző munkahelyünkön elértnél magasabb összegű fizetést, nem árt elsajátítani a bértárgyalás alapjait sem.
Főkép: Shutterstock