Az elmúlt két év érzelmi feszültsége egyértelművé tette, hogy a vállalatvezetőknek figyelmet kell szentelniük a dolgozók érzelmi jólétére. Ebben sokat segíthet a támogató hangnem a kommunikációban. Vezetőként már nem elég biztosítani a működéshez szükséges eszközöket és forrásokat – a pszichológiai biztonság megteremtése is elengedhetetlen a hatékonyság érdekében. Ez pedig nem utolsósorban a kellemetlen beszélgetésekre való felkészülést is jelenti.
Nem egyszerű megtalálni a megfelelő szavakat, mikor valaki fájó vagy érzelmes dolgokat oszt meg velünk. Vezetőként ugyanakkor létfontosságú, hogy vegyük a fáradságot és megtanuljuk, hogyan legyünk érzelmileg elérhetőek és megközelíthetőek a beosztottjaink számára, legyen bármilyen nehéz is számunkra hallani a helyzetről, amibe kerültek.
A Harvard Business Review cikke Kelly Greenwood és Julia Anas 1,500 teljes munkaidőben dolgozó amerikai felnőttet vizsgáló kutatása, és annak “It’s a New Era for Mental Health at Work.” című cikkben összefoglalt tanulságai alapján szedte össze, hogyan segíthetjük munkatársainkat a támogató hangnem segítségével a nehéz beszélgetések alatt.
És hogy miért fontos mindez?
A felmérésében résztvevő válaszadók, akik támogatva érezték magukat munkaadójuk által, sokkal kevésbé voltak hajlamosak mentálhigiénés problémákra panaszkodni, alulteljesíteni vagy hiányozni a munkából. Ugyanakkor sokkal szívesebben beszéltek a mentális egészségükről a munkahelyükön. Ráadásul elégedettebbek voltak a pozíciójukkal és lojálisabbnak a vállalattal szemben.
Kép: Krakenimages, Unsplash
Hogy hangzik a „lerázó” hangnem
Sok vezető észre sem veszi, mennyire lekezelő és potenciálisan bántó nyelvezetet használ az alkalmazottaival szemben. Legtöbbször nem szándékosan, támogatni akarják az illető kollégát, átsegíteni az adott problémán. Mégis, a fájdalom csökkentésére irányuló igyekezetükben az adott személyt is „lekicsinyítik”.
Másfelől vannak vezetők, akik szerint a munkahelyen nincs helye az érzelmeknek. Az együttérzés hiánya azonban lehetetlenné teszi a kollégák és problémáik megértését. Ezek a vezetők nem ismerik fel, hogy az érzelmek befolyásolják a döntéshozó és problémamegoldó képességet, valamint elszalasztják a lehetőséget a fejlődésre, amit a pozitív érzelmek teremthetnek.
Sarah Noll Wilson, vezetői coach, facilitátor és kutató szerint ezek a legjellemzőbb reakciók, amikor valaki mentális vagy érzelmi problémáikról számol be:
- Elutasító nyelvhasználat, mint például: “Minek ezen szomorkodni?” vagy “Nem kéne ezen agyalnod, hisz nagyszerű állásod/családod/stb. van.”
- Minimalizálás, például: “Mindenki van ezzel így néhanapján” vagy “Nyugi, nem kell emiatt aggódnod.”
- Tagadás, ami többnyire így hangzik: “Hé! lehetne rosszabb is!” vagy “Ne már, máshol meg éheznek!”
- Recept a megoldásra, például: “Nem kéne idegeskedned.” vagy “Egyszerűen csak ki kéne magad aludni.”
- Mérgező pozitivizmus, mely a következőképp hangozhat: “Nézd a dolgok jó oldalát!” vagy “Mindennek megvan az oka, nyugi!” A pozitív szemlélet segíthet, de hasztalanná is válhat, ha ez az egyetlen felkínált nézőpont.
Az ilyen és ehhez hasonló elutasító nyelvhasználat azt az üzenetet sugározhatja a másik fél felé, hogy érzései és küzdelmei nem valós problémák vagy szükségtelenek, és ez csak még jobban felerősítheti a már amúgy is jelen levő szégyenérzetet.
Kép: Pexels, Karolina Grabowska
Így hangzik a támogató hangnem
Az érzelmileg támogató vezetővé válás bizony jó adag érzelmi intelligenciát feltételez. Farah Harris, jólét szakértő és a WorkingWell Daily alapítója úgy jellemezte az érzelmi intelligenciával bíró vezetőket, mint akik “jól kezelik az érzelmeket, legyenek azok a sajátjaik vagy másokéi. Képesek kialakítani egyfajta kötődést, mert a viselkedésükkel elősegítik, hogy csapatuk tagjai úgy érezzék, látják őket és a nehézségeiket és meghallgatják őket.”
Nézzünk hat módot, hogy néz ki a támogató hangnem a gyakorlatban, hogyan reagáljunk, mikor valaki egy érzelmi szituációt vagy kihívást oszt meg velünk:
Validáld a másik megélését
A validálás lényegében elismerés – például: “Megértem, hogy miért érzed ezt kimerítőnek.”
Mikor mentálhigiénés kihívásokkal szembesülnek, sokan nagyon magányosnak vagy megtörtnek érezhetik magukat. Ha validálunk egy személyes élményt, azzal nemcsak azt mondjuk, hogy „Megértelek”, hanem azt is, hogy “Hiszek neked”, amivel enyhülést hozhatunk egy nehéz időszakban.
Próbáld megérteni a másikat
Adj esélyt, hogy a másik elmondhassa a részleteket.
A puszta érdeklődésnek hatalmas ereje van – például: “Mesélj még erről.”
Mikor megpróbálunk valamit megérteni, azzal azt üzenjük a másik felé, hogy törődünk vele, támogatjuk és szeretnénk többet megtudni, hogy hatékonyabban tudjunk adott esetben a segítségére lenni.
Kép: Pexels Cottonbro
Próbálj célzott támogatást nyújtani
Mikor valaki nem boldogul, megkérdezheted, hogy: “Hogyan tudnék neked ebben a helyzetben a legjobban segíteni?” vagy “Mi lenne igazán hasznos most számodra?”
Egy feszült érzelmi pillanatban nehéz lehet átlátni, hogy mi is lenne éppen akkor igazán hasznos segítség. Ez a kérdés segíthet rávilágítani, hogy mire is van pontosan szüksége az illetőnek.
Kínálj konkrét segítséget
Néha az emberek nem tudják, hogy mire is van szükségük, vagy félnek kérni, esetleg bizonytalanok, hogy mik a lehetőségeik.
Ilyenkor megkérdezheted, hogy: “Ez vagy ez a segítségedre lenne?” Ha konkrét megoldást javasolsz egy adott problémára, az megkönnyítheti a segítség elfogadását.
Kínálj másik nézőpontot, ne gyógymódot a bajra
Még ha voltál is már hasonló helyzetben, mint a kollégád, ne gondold, hogy pontosan tudod, mi a teendő, vagy hogy ami nálad bevált, az biztosan az ő esetében is működni fog. A tudat, hogy mással is előfordult már hasonló segíthet, de minden helyzet egyedi. Ha azt sugallod, hogy pontosan ismered a megoldást, az minimalizálhatja a másik szükségleteit, és rád irányíthatja a beszélgetés fókuszát, ezzel a másikban a támogatás hiányának érzetét keltve.
Ahelyett, hogy azt mondod: “Jártam már én is így, ezt kell tenned:” próbáld meg inkább ezt: “Segítene, ha elmondanám, nekem mi vált be hasonló helyzetben?”
Közvetíts elismerést és köszönetet
Fejezd ki a köszönetedet, amiért a munkatársad felkeresett – például: “Megértem, hogy ez nehéz lehet. Számíthatsz rám. Köszönöm a bizalmadat ebben a kérdésben.”
Ez jelzi neked és neki is, hogy az efféle párbeszédek fontosak, és megerősíti a jövőbeli helyzetekben a kölcsönös biztonságérzetet.
Érzelmi támogatás a jövőért
Vezetőként szeretnénk enyhülést nyújtani és kizárni a kellemetlenségeket, gyakran saját magunk számára is. A gyógyítás nem a mi dolgunk, de dolgozóink biztonságérzetének megteremtése, és az ő – lehetőségeink szerinti – támogatása igenis az. Még azzal sincs semmi gond, ha nem tudod, hogy reagálj adott helyzetben – a puszta beismerése ennek is pozitív hatással lehet.
Főkép: Shutterstock