A bulvársajtót már hetek óta uralja Kulcsár Edina és párja, Szabó András “Csuti” válása és annak körülményei. Disclaimer: ez a cikk nem róluk és a szakításukról fog szólni, hanem igyekszik felfedezni, hogy miért kíváncsiak az emberek az influenszerek és celebek életére, és miért bír egy fél országot megmozgató hírértékkel két ember válása?
A hírességek élete iránti érdeklődés nem új keletű dolog. Jennifer Aniston és Brad Pitt, vagy éppen Ben Affleck és Jennifer Garner válása sem éppen csöndben zajlott, hogy csak néhány híres, hírhedt celeb-válást emeljünk ki. De nemcsak a válás érdekes: Britney Spears nyilvános összeomlása, vagy Harry herceg és Meghan Markle távozása az angol királyi családból csak néhány olyan esemény az elmúlt két évtizedből – és az érintettek életében -, ami nemcsak a sajtót, hanem mindenkit foglalkoztatott hetekig, vagy akár hónapokig is.
Fotó: Shutterstock
Ahhoz, hogy ezt a folyamatot megértsük és átlássuk, érdemes a rajongói oldalról közelíteni. Többféle elképzelés is létezik arról, pontosan hogyan alakul ki a rajongás és hogyan jönnek létre fandomok, azaz rajongói közösségek.
Az egyik elmélet szerint ahogyan a kapcsolataink másokkal empátián alapszanak, úgy képesek vagyunk hasonló empátiát érezni a celebek, influenszerek iránt is, hiszen róluk is sok információ áll rendelkezésünkre, akárcsak a mindennapi kapcsolatainkban a hozzánk közel állókról.
Nem csak az empátia miatt követed Kulcsár Edina minden lépését
A BBC által megkérdezett szociálpszichológus, Dr Ruth Sims szerint még ha ez az elmélet igaz is, valójában a folyamat ennél sokkal komplexebb. Nemcsak empátia miatt olvassa el az ember a huszonnegyedik cikket Kulcsár Edina kapcsolatáról, vagy Meghan Markle-ről.
Smis szerint sokszor a rajongás, vagy a magas fokú érdeklődés valaminek a hiányát hivatott jelezni. És ha valakinek hiányzik valami az életében, akkor hajlamos a lehető legközelebbi dologba belekapaszkodni.
Ha pedig lépten nyomon egy influenszer, jelen esetben Kulcsár Edina válása jön veled szembe, akkor gyakorlatilag csak egy kattintásba kerül elmerülni más magánéletében és annak – sokszor kétes igazság tartalmú – részleteiben.
Fotó: Mateus Campos Felipe, Unsplash
Az evolúcióban kellene a választ keresni?
Egyes kutatások nem elégszenek meg az empátiához és a hiányzó űr kitöltéséhez köthető magyarázattal, hanem evolúciós szinten keresik a választ.
Paul Bloom, a Yale egyetem egyik pszichológus professzorra szerint az emberek agya nem úgy fejlődött, hogy különböző érzelmi reakciót váltson ki egy valós, vagy éppen egy fikciós karakterrel szemben.
(A celebek esetében fikciós karakterről beszélünk, hiszen az életük egy kiragadott szeleténél többet nem látunk.) Paul Bloom elmélete szerint a celebek médiareprezentációját ezért nehezen lehet megkülönböztetni a valós emberi találkozásoktól.
Facebook, Instagram, Twitter….
A social media szerepe szintén nem elhanyagolható: egy 2020-as kutatás szerint a reality show-k új aranykora és a social media, mint kommunikációs csatorna a celebekkel azt eredményezte, hogy a hírességek sokkal elérhetőbbé és átlagosabbá váltak. Mindezzel együtt pedig sok átlagos ember vált híressé is.
És itt vissza is kanyarodhatunk Kulcsár Edina és párja, Szabó András válásához, hiszen Edina a Miss World szépségségverseny – egy valóságshow – által lett ismert férje pedig sikeres vállalkozó – vagyis egy átlagos ember.
A válásuk iránti giga-érdeklődés azonban nem fogható teljes mértékben az evolúcióra, vagy az empátián alapuló kapcsolatrendszerre, hiszen a média- és a szórakoztató ipar világszerte erősen promótálja a celeb-kultuszt.
Persze mindezzel együtt a kritikus hangok is nőttek: sokan csak az erkölcsi hanyatlást és a hagyományos értékek elértéktelenedését látják a celeb kultúrában.
Akárhogy is, talán érdemesebb az empátiánkat a valós barátaink, semmint a celeb barátaink felé fordítani…
Főkép: Shutterstock