Nemcsak a divat, a fenntarthatóság is fontos célkitűzés volt Mitter Anna Róza elképzelésében, amikor megalkotta a Mittersisters névre hallgató saját márkáját. Már az egyetemen fontosnak érezte a fenntarthatóságot, így amikor végzett, egy olyan divatmárka létrehozása volt a célja, amelyen keresztül minél több emberhez eljuttathatja a lassú divat fogalmát.
Fotó: mittersisters
Az első termékük egy többféleképpen variálható válltáska volt. Ez egy praktikus, a hétköznapokban is jól hordható táska, amely egyszerűsége miatt tökéletesen személyre szabható.
A Mittersisters workshopok különlegessége a több mint 100 színű- és mintájú bőr, valamint az a 10-15 féle díszítő technológia, amelyek segítségével a résztvevők teljesen egyedi táskákat álmodhatnak meg magunknak.
A variációk száma végtelen, így bármelyik modellről legyen is szó, garantált, hogy a náluk tervezett táska nem fog szembejönni az utcán.
Figyelemfelkeltés a divat és fenntarthatóság jegyében
A Mittersisters márka 2015-ben indult, amikor még nem botlott az ember lépten-nyomon különböző design workshopokba. Ők nem egy aktuális trend miatt hozták létre a márkát, hanem tudatosan, egy kommunikációs csatornaként szerették volna használni a workshopokat.
A divatipar gyorsaságára akarták felhívni a figyelmet és arra, hogy tudatos döntéseinkkel mindenki maga formálhatja a környezetét.
Róza azt mondja, hogy a legnagyobb inspirációt számukra a náluk megforduló vendégek adják. A workshopok teljesen felszabadítják az embereket, mély beszélgetések és sokszor barátságok is kialakulnak egy-egy nap alatt. A legjobb része a folyamatnak a kurzus vége, amikor egy kívülálló ismeretlenül is meg tudja mondani, hogy melyik táskát melyik résztvevő alkotta, mert egyszerűen süt a készítője személyisége a tárgyról.
Minden nagy változás egy apró lépéssel kezdődik
Fotó: mittersisters
A workshopok élménye mellett a másik legerősebb motivációt a visszajelzésekből merítik.
Sokan megkeresik a találkozás után és örömmel számolnak be róla, hogy elkezdtek változtatni a vásárlói szokásaikon a workshop hatására. Róza ilyenkor érzi igazán úgy, hogy megérte belevágni.
A Mittersisters márka csak természetes bőrökkel dolgozik. Hazai viszonteladóktól vásárolják az alapanyagot, ami 90%-ban olasz és német gyártásból származik.
Bőr vagy nem bőr?
Az általuk használt bőrök a húsiparból erednek, tehát nem a bőrük miatt tartják az állatokat.
Folyamatosan napirendi téma manapság a bőr-vegánbőr kérdése. Róza a természetes bőr mellett tette le a voksát, mert sokkal időtállóbb alapanyag, mint a műbőr alternatívák vagy a napról-napra fejlődő tényleges vegánbőrök (pl.:ananászbőr, almabőr, gombabőr, citrusbőr, kaktuszbőr stb.).
A megoldást azonban valószínűleg nem ez a vita fogja eldönteni.
Mindkét alapanyag előállítása komoly vegyi folyamatok eredménye, ezért szerinte a fogyasztói szokásaink megváltoztatásával érhető el a tényleges változás. Át kell gondolnunk, hogy mennyit és kitől vásárolunk, milyen alapanyagból és hol készült az a termék, a legfontosabb pedig, hogy tényleg szükségünk van-e arra a tárgyra.
Ők elsősorban gyári alapanyagokkal dolgoznak, náluk nem feltétlenül az újrahasznosításon van a hangsúly. Az alapanyagok maximális felhasználására törekszenek, ami a bőr organikus formáját tekintve egyáltalán nem egy egyszerű folyamat.
A Mittersisters műhelyében kimaxolják a maradékot is
Ma itthon, a manufakturális bőripari gyártásban a hulladék mennyisége 20-40%-ra tehető. Ez nagyon magas szám, tekintve, hogy állatok bőréről van szó. A stúdióban a társított szabásnak és az egyedi szabásmintáknak köszönhetően ezt a számot körülbelül 8-10%-ra tudják csökkenteni.
Az ez után megmaradó darabok egy dobozba kerülnek, amelyből később kulcstartókat és apróbb tárgyakat készíthetnek a vendégeik. Ami ez után marad, azt óvodáknak, ékszerkészítőknek és kézműveseknek adják tovább, így az kijelenthető, hogy az elmúlt 5 év során nem dobtak ki bőrt.
Ha neked is megjött a kedved az alkotáshoz, válogass kedvedre a Mittersisters workshopjai között!
Főkép: Mittersisters