Létezik még a fiatalok körében szépségideál? Mi az, amit a Z generáció egyértelműen szépnek tart és mi az, aminek örökre búcsút intenek? Hogyan viszonyulnak mindehhez? Emberemlékezet óta léteznek szépségideálok, hiszen minden kornak meg volt a sajátos elképzelése a tökéletes testről és arcról. A szépség története valójában a változás története, azonban napjainkban minden eddiginél több tényező befolyásolja és alakítja. Megkérdeztünk néhány fiatalt, illetve a jelenségről Bereczki Enikő generációkutatóval beszélgettük mélyebben.
A Z generáció (vagy más néven Zoomerek) az Y generációt követő, 1995 és 2009 között születettek csoportja. Digitális bennszülötteknek is szokták őket nevezni, mivel ők az első olyan generáció, akik már gyerekkorukban hozzáférhettek az internethez és különböző digitális technológiákhoz.1 A technika, későbbi éveik során is természetes eszköz volt számukra, melynek segítségével nem csak a világot ismerhették meg, hanem saját magukat is megmutathatták a világnak. Amikor ma szépségideálról beszélünk – habár mindenkinek egyénenként és korosztályonként mást jelent -, elsősorban a Z generáció által meghatározott szépség- és divattrendeket értjük. Fontos megjegyezni, hogy ez a generáció már jóval tovább lát a külsőségeknél és az egységes sémakialakítás helyett nem csak elfogadja, hanem egyenesen ünnepli az egyediséget.
De mit mondd maga a Z generáció a szépségideálról? Megkérdeztünk néhány fiatalt a témában:
Nehéz meghatározni, hogy mi a Z generáció szépségideálja pontosan, mivel inkább az egyediségre és a természetességre helyezi a hangsúlyt, nem pedig az agyon sminkelt és szétplasztikázott megjelenésre. (István, 21)
Szerintem nem létezik konkrét ideál. Manapság annyira felgyorsult a trendek változása, hogy egyszerre van jelen a Kim Kardashian-féle kerek fenék és feltöltött száj, valamint a 90-es évek végére jellemző heroin-chic, vagyis a betegesen sovány alkat, amely a kábítószerfüggő modelleket juttatja az ember eszébe. A lényeg, hogy vállald fel önmagad és nézz ki úgy, ahogy neked tetszik! (Gitta,21)
Manapság a szépségideál rettentően ambivalens. Egyrészt a fiatalok nagyobb hangsúlyt fektetnek, az arcápolásra és kevesebbet költenek dekorkozmetikumokra. Elfogadják a szépséghibáikat, nem pedig elrejteni próbálják azokat. Viszont ezzel szemben visszatértek a 90-es évek túlzó trendjei, a harsány színek és a feltűnő megjelenés. Hiába, a divat is csak egy körforgás! (Benigna, 21)
Szerintem a Z – generáció ismét az egyszerűségre és a minimalizmusra helyezi a hangsúlyt öltözködésben és sminkben is egyaránt. A mai fiatalok nagy hangsúlyt fektetnek a környezettudatosságra, ezért a mennyiség helyett a minőség lett a mérce. (Kata, 21)
Mindkét nemnek meg van a saját szépségideálja, de ami közös bennük, az a kisportolt, izmos test. A mostani generáció azonban nem csak a külsőségek miatt jár edzőterembe vagy étkezik egészségesen, hanem valóban fontos nekik a testi és mentális egészségük. (Niki, 27)
Láthatjuk, hogy ahány ember, annyiféle ideál és elképzelés öleli körül ezt a témát. Egyvalami mégis közös bennük: mindenki az egyediségre fekteti a hangsúlyt, valamint arra, hogy ne féljünk önmagunk lenni és megmutatni a kevésbé tökéletes oldalukat is.
Bereczki Enikő előadó, tréner és kutató régóta vizsgálja a Z generációt, valamint kapcsolataikat más különböző nemzedékekkel. Ifjúsági szakértőként és mentálhigiénés specialistaként több száz fiatallal találkozott és dolgozott együtt, de magánemberként is testközelből ismeri a fiatalabb generációt, így megkérdeztük mi állhat mindennek a hátterében, hogyha a z generációról van szó.
Fotó: Unsplash
Mit gondolsz, milyen tényezők befolyásolják a Z generáció szépségideálját?
Bereczki Enikő: A Z generáció szépségideálját számos tényező formálja. Az internet és a közösségi média dominanciája, valamint a folyamatos információáramlás hozzájárul a fiatalok identitásának és értékrendjének kialakulásához. Kutatások is igazolják, hogy a közösségi platformok, mint az Instagram és TikTok, nagy hatással vannak arra, hogy a fiatalok hogyan látják önmagukat és másokat. Emellett a globalizáció és a kulturális sokszínűség is jelentős szerepet játszik. a The Future Laboratory kutatása szerint
a Z generáció 80%-a érzi úgy, hogy a közösségi média a szépségideálokkal kapcsolatos elvárásait formálja.
A Common Sense Media felmérése alapján
a testképzavarok egyre korábbi életszakaszban jelentkeznek, gyakran akár már a prepubertáskorban kialakulnak.
Különösen az Instagram és TikTok, elterjedése miatt a szépségkultusz fokozódott, ami a filterek és szerkesztő alkalmazások széleskörű használatában is megnyilvánul. Az ilyen eszközök alkalmazása a fiatalok számára idealizált képet közvetít a szépségről, ami a valóságtól való eltávolodást eredményezheti, és fokozott megfelelési kényszert idéz elő.
Szerinted mit jelent a Z generáció számára a szépség? Mi fontos számukra, mi a jellemző?
B.E.: Nagy a nyomás a közösségi médiából a külső megjelenésre vonatkozóan, így sokak számára elsődleges, hogy ezekre összpontosítsanak. Szerencsére azonban sok Z generációs számára a szépség nem csupán a megjelenésről szól, hanem a belső értékekről is. Főleg azok számára, akik hoznak a családból egyfajta igényt, ami a tanulásra, a fejlődésre és erkölcsi értékekre irányul.
Fontos lett sokak számára az önkifejezés és az autentikus identitás is.
A fiatalok körében egyre inkább előtérbe kerülnek a természetes megjelenés és az elfogadás eszméi.
Ezt az angol ’raw authenticity”-nek nevezi, vagyis a nyers önazonosság.
Ez megnyilvánul például abban, hogy vannak, akik nem szégyellik és vállalják pattanásosan is arcukat vagy éppen nem borotválják a lábukon a szőrt. Egy korábbi tréningem során, amelyet pályakezdő Z generációs fiataloknak tartottam, többen hangsúlyozták, hogy
a szépség számukra azt jelenti, hogy önmaguk lehetnek, függetlenül a társadalmi elvárásoktól.
Mi a legszembetűnőbb különbség az Y és a Z generáció szépségideálja között?
B.E.: Az Y-generáció, más néven millenniálok, gyakran a „tökéletesség” elvárásaihoz igazodtak, míg a Z-generáció inkább a sokszínűséget és az autentikus megjelenést értékeli. A Z generáció a társadalmi normákat megkérdőjelezve, a „body positivity” mozgalom hatására sokkal elfogadóbb a különböző megjelenésekkel szemben.
Mik azok a társadalmi hatások (internethasználat, COVID-járvány, környezettudatosság, emberjogi kérdések), amelyek befolyásolják a Z generáció szépségideálját?
B.E.: A COVID-járvány alatt a fiatalok többsége a digitális térbe menekült, ami felerősítette a közösségi média hatását. Egy online felmérésem szerint, amelyet A rejtélyes Z generáció című könyvemben is bemutattam,
a 13 és 25 év közötti fiataloknak 7 %-a már a pandémia előtt internetfüggőnek vallotta magát, és ez a szám szinte a duplájára emelkedett a Covid alatt.
Egy másik kutatásomban azt is lehetett tapasztalni, hogy a fókuszcsoportos interjúkban hangot adtak nemcsak a lelki, hanem a fizikai problémáknak, ilyen például a látás romlása – többen ekkor lettek szemüvegesek, de megjelent az elhízás, gerincferdülés stb. A szépségideálokhoz való folyamatos alkalmazkodás számos testképzavart eredményezhet, mint például anorexia, bulimia és arcdysmorhia. Ezek a problémák is erősödtek a COVID-19 járvány alatt, mivel a karantén és a szociális távolságtartás miatt sok fiatal még inkább bezárkózott a digitális térbe.
A könyvem írása közben több influenszerrel is készítettem interjút. Hollósi Jázmin tiktoker például akkor még egyetemista volt, akit – bár csak hobbiból tiktokozik – 730 ezren követtek. Jázmin nagyon károsnak tartja, hogy már 14 éves lányok is úgy jelennek meg a videókon, hogy kiteszik a mellüket, és nem érti, miért nem működik a TikTok biztonsági rendszere: nekem persze például letiltott egy olyan videót, amin gyerekekkel voltam, és az egyik lány egy crop topban jelent meg, és amiből kilátszott két centit a hasa, de közben az olyanokat, amiben lányok egy szál bikiniben mutogatják a feneküket, nem tiltja le. Remélem, hogy a TikTok szűrőrendszere fejlődni fog. A közösségi média káros oldalát eleve nehéz kezelni.
Bereczki Enikő generációkutató
Lehet pozitív hatása ezeknek a platformoknak?
B.E.: Szerencsére vannak olyan hatások, melyek pozitív irányba kalauzolják a generáció tagjait. A környezettudatosság és a társadalmi igazságosság iránti érzékenység is hozzájárult a szépségideálok változásához. A Z generáció körében egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság és az etikai fogyasztás. A McKinsey & Company egyik kutatása szerint fiatalok arra törekednek, hogy támogassák azokat a márkákat, amelyek társadalmi felelősséget vállalnak, ugyanakkor sajnos a kényelem vagy a pénzhiány felülírja a felelősségvállalást és végül inkább a TEMU-ról rendelnek.
Hogy reagálnak az új trendekre a különböző márkák?
B.E.: A márkák egyre inkább alkalmazkodnak a Z generáció elvárásaihoz, és sok esetben a kampányaik során a sokszínűséget és az elfogadást helyezik előtérbe. Az olyan cégek, mint a Fenty Beauty (Rihanna kozmetikai márkája – a szerk.), a különböző bőrtónusokat és testformákat reprezentáló termékeket kínál, így válaszolva a fiatalok igényeire. Az is jellemző, hogy a márkák influenszereket használnak, akik autentikus módon képviselik a Z generáció szépségideálját.
Egy jó példa erre Nyáry Luca, magyar influenszer, író és aktivista, aki rendszeresen foglalkozik a testpozitivitás és az önelfogadás témájával. Olyan kampányokban vett részt, amelyek hangsúlyozták a belső értékek és a sokféleség fontosságát a szépségideálok terén. Nemrég jómagam is dolgoztam vele egy ilyen ügyért. A „Z-én időm” podcast sorozatomban szólaltattam meg, dr. Pászthy Bea országos hírű pszichiáterrel, amelyben a közösségi média testképzavarok kapcsolatáról beszélünk.
Mik azok a belső értékek, amelyet a Z generáció a szépségideálhoz sorol?
B.E.:
A Z generáció számára a belső értékek, mint az önbizalom, az elfogadás és a sokszínűség kulcsszerepet játszanak a szépségideálban.
A tréningek során tapasztaltam, hogy a fiatalok hangsúlyozzák, mennyire fontos számukra az, hogy önmaguk lehessenek, és hogy a szépségideál ne egy szűk keretrendszerhez legyen kötve, még ha nehéz is ebből kilépni.
Mi lehet a Z generáció szépségideáljának a legnagyobb hátránya?
B.E.: A Z generáció szépségideáljának legnagyobb hátránya, hogy a közösségi média által keltett elvárások és a folyamatos összehasonlítgatás stresszhez és szorongáshoz vezethet.
A fiatalok gyakran érzik, hogy folyamatosan meg kell felelniük a digitális térben megjelenő ideáloknak, ami torzíthatja a valóságos önértékelést.
Az amerikai énekesnő Billie Eilish nyíltan beszélt arról, hogy a közösségi média és a nyomás, amelyet a külsejére gyakoroltak, súlyosan befolyásolta a testképét. Az énekesnő elmondta, hogy a kritikák miatt sokáig küzdött a testképzavarral, és fontosnak tartja, hogy a fiatalok elfogadják önmagukat, függetlenül a külsejüktől.
Ezen felül a szépségideálhoz való alkalmazkodás gyakran költséges lehet, hiszen sok fiatal számára a drága kozmetikai termékek és kezelések elérhetetlenné válnak. Ugyanakkor már most sok tizenéves erre tesz félre. Olvastam egy amerikai felmérést miszerint a Z generáció tagjai közül sokan új orrot, fület, popsit, szájfeltöltést vagy mellet kérne a plasztikai sebésznél ballagásukra, érettségi után. Azt gondoltan naivan, ez még azért itt messze van…pedig gondolhattam volna, hogy a globális nemzedék, már össze van kapcsolva akárhol is éljen, ha van net hozzáférése, őt is elérik a legújabb trendek. Sajnos szinte azonnal találkoztam olyan fiatalokkal, és történetesen fiúkkal, akik közül egyik új orra gyűjt, a másiknak pedig a családja már megígérte kifizeti az orrműtet a nyári ballagásra.
Bereczki Enikő generációkutató
Mit lehet tenni a szépségideálokkal kapcsolatos problémák megelőzésére?
B.E.: A fiatalok körében a szépségideálok negatív hatásainak csökkentésére fontos, hogy a családok, iskolák és közösségek támogassák az egészséges testképet és az önelfogadást. Oktatási programok, amelyek a pozitív testképre és a belső értékek hangsúlyozására összpontosítanak, segíthetnek a fiatalok tudatosságának növelésében.
Az is fontos, hogy a fiatalok tudják, hová fordulhatnak segítségért, ha bajba kerülnek: pszichológusokhoz, mentálhigiénés szakemberekhez vagy különböző támogató csoportokhoz, például a Kék Vonal Alapítvány anonim is hívható segélyvonalát, vagy chat-en is felkereshető oldalát ajánlom.
Ha valaki testképzavarral vagy a szépségideálok nyomásával küzd, fontos, hogy ne maradjon egyedül a problémáival. Különféle források állnak rendelkezésre, mint például a helyi egészségügyi központok, iskolapszichológusok, vagy online támogató csoportok, ahol megoszthatják tapasztalataikat és segítséget kaphatnak. Az orvosi szakirodalom is hangsúlyozza, hogy a megfelelő szakmai támogatás kritikus fontosságú a testképzavarok kezelésében.
Kiemelt kép: Unsplash