Life & Body
  • Divat
  • Kultúra
    • Zene
    • Szórakozás
    • Könyv
    • Novella
  • Életmód
    • Egészség
    • Szépség
    • Utazás
    • Gasztro
    • Otthon
    • Mozgás
    • Kipróbáltuk
  • Psziché
    • Kapcsolatok
    • Anyaság
    • Önismeret
    • Szexualitás
  • Üzlet
    • Pénzügy
    • Vállalkozás
    • Tech
    • Karrier
  • Komolyan
    • Jövő
    • Interjú
  • Podcast
  • Asztrológia
Life & Body
  • Divat
  • Kultúra
    • Zene
    • Szórakozás
    • Könyv
    • Novella
  • Életmód
    • Egészség
    • Szépség
    • Utazás
    • Gasztro
    • Otthon
    • Mozgás
    • Kipróbáltuk
  • Psziché
    • Kapcsolatok
    • Anyaság
    • Önismeret
    • Szexualitás
  • Üzlet
    • Pénzügy
    • Vállalkozás
    • Tech
    • Karrier
  • Komolyan
    • Jövő
    • Interjú
  • Podcast
  • Asztrológia
Nincs találat
Mutasd az összes eredményt
Life & Body

Nyers önazonosság és a filterek világa – Bereczki Enikő generációkutatóval beszélgettünk a Z generáció szépségideáljáról

A Z generáció már nem a tökéletességet keresi, hanem az egyediséget

Szerző Kiss Dominika
2024.10.19.
0
Megosztás a FacebookonMegosztás a Twitteren

Létezik még a fiatalok körében szépségideál? Mi az, amit a Z generáció egyértelműen szépnek tart és mi az, aminek örökre búcsút intenek? Hogyan viszonyulnak mindehhez? Emberemlékezet óta léteznek szépségideálok, hiszen minden kornak meg volt a sajátos elképzelése a tökéletes testről és arcról. A szépség története valójában a változás története, azonban napjainkban minden eddiginél több tényező befolyásolja és alakítja. Megkérdeztünk néhány fiatalt, illetve a jelenségről Bereczki Enikő generációkutatóval beszélgettük mélyebben.

A Z generáció (vagy más néven Zoomerek) az Y generációt követő, 1995 és 2009 között születettek csoportja. Digitális bennszülötteknek is szokták őket nevezni, mivel ők az első olyan generáció, akik már gyerekkorukban hozzáférhettek az internethez és különböző digitális technológiákhoz.1 A technika, későbbi éveik során is természetes eszköz volt számukra, melynek segítségével nem csak a világot ismerhették meg, hanem saját magukat is megmutathatták a világnak. Amikor ma szépségideálról beszélünk – habár mindenkinek egyénenként és korosztályonként mást jelent -, elsősorban a Z generáció által meghatározott szépség- és divattrendeket értjük. Fontos megjegyezni, hogy ez a generáció már jóval tovább lát a külsőségeknél és az egységes sémakialakítás helyett nem csak elfogadja, hanem egyenesen ünnepli az egyediséget.  

De mit mondd maga a Z generáció a szépségideálról? Megkérdeztünk néhány fiatalt a témában: 

Nehéz meghatározni, hogy mi a Z generáció szépségideálja pontosan, mivel inkább az egyediségre és a természetességre helyezi a hangsúlyt, nem pedig az agyon sminkelt és szétplasztikázott megjelenésre. (István, 21) 

Ezek isérdekelhetnek

Ismerjétek meg szakértői csapatunk új tagjait!

Ismerjétek meg szakértői csapatunk új tagjait!

2025.05.10.
A siker kulcsa a hit, a kitartás és az önismeret

A siker kulcsa a hit, a kitartás és az önismeret

2025.04.30.
Interjú dr. Orosz Cintiával, a Tudatos Nők Napja és Díjátadó alapítójával, kreatív vezetőjével

Interjú dr. Orosz Cintiával, a Tudatos Nők Napja és Díjátadó alapítójával, kreatív vezetőjével

2025.03.04.
peru

Egy pszichológus az inkák földjén  – A belső béke kulcsa az önmagunkat elfogadó, szeretettel való viszonyulás

2025.01.20.
Továbbiak

Szerintem nem létezik konkrét ideál. Manapság annyira felgyorsult a trendek változása, hogy egyszerre van jelen a Kim Kardashian-féle kerek fenék és feltöltött száj, valamint a 90-es évek végére jellemző heroin-chic, vagyis a betegesen sovány alkat, amely a kábítószerfüggő modelleket juttatja az ember eszébe. A lényeg, hogy vállald fel önmagad és nézz ki úgy, ahogy neked tetszik! (Gitta,21)  

Manapság a szépségideál rettentően ambivalens. Egyrészt a fiatalok nagyobb hangsúlyt fektetnek, az arcápolásra és kevesebbet költenek dekorkozmetikumokra. Elfogadják a szépséghibáikat, nem pedig elrejteni próbálják azokat. Viszont ezzel szemben visszatértek a 90-es évek túlzó trendjei, a harsány színek és a feltűnő megjelenés. Hiába, a divat is csak egy körforgás! (Benigna, 21) 

Szerintem a Z – generáció ismét az egyszerűségre és a minimalizmusra helyezi a hangsúlyt öltözködésben és sminkben is egyaránt. A mai fiatalok nagy hangsúlyt fektetnek a környezettudatosságra, ezért a mennyiség helyett a minőség lett a mérce. (Kata, 21) 

Mindkét nemnek meg van a saját szépségideálja, de ami közös bennük, az a kisportolt, izmos test. A mostani generáció azonban nem csak a külsőségek miatt jár edzőterembe vagy étkezik egészségesen, hanem valóban fontos nekik a testi és mentális egészségük. (Niki, 27) 

Láthatjuk, hogy ahány ember, annyiféle ideál és elképzelés öleli körül ezt a témát. Egyvalami mégis közös bennük: mindenki az egyediségre fekteti a hangsúlyt, valamint arra, hogy ne féljünk önmagunk lenni és megmutatni a kevésbé tökéletes oldalukat is.  

Bereczki Enikő előadó, tréner és kutató régóta vizsgálja a Z generációt, valamint kapcsolataikat más különböző nemzedékekkel. Ifjúsági szakértőként és mentálhigiénés specialistaként több száz fiatallal találkozott és dolgozott együtt, de magánemberként is testközelből ismeri a fiatalabb generációt, így megkérdeztük mi állhat mindennek a hátterében, hogyha a z generációról van szó.  

z generáció

Fotó: Unsplash

Mit gondolsz, milyen tényezők befolyásolják a Z generáció szépségideálját? 

Bereczki Enikő: A Z generáció szépségideálját számos tényező formálja. Az internet és a közösségi média dominanciája, valamint a folyamatos információáramlás hozzájárul a fiatalok identitásának és értékrendjének kialakulásához. Kutatások is igazolják, hogy a közösségi platformok, mint az Instagram és TikTok, nagy hatással vannak arra, hogy a fiatalok hogyan látják önmagukat és másokat. Emellett a globalizáció és a kulturális sokszínűség is jelentős szerepet játszik. a The Future Laboratory kutatása szerint  

a Z generáció 80%-a érzi úgy, hogy a közösségi média a szépségideálokkal kapcsolatos elvárásait formálja.

A Common Sense Media felmérése alapján  

a testképzavarok egyre korábbi életszakaszban jelentkeznek, gyakran akár már a prepubertáskorban kialakulnak.

Különösen az Instagram és TikTok, elterjedése miatt a szépségkultusz fokozódott, ami a filterek és szerkesztő alkalmazások széleskörű használatában is megnyilvánul. Az ilyen eszközök alkalmazása a fiatalok számára idealizált képet közvetít a szépségről, ami a valóságtól való eltávolodást eredményezheti, és fokozott megfelelési kényszert idéz elő.

Szerinted mit jelent a Z generáció számára a szépség? Mi fontos számukra, mi a jellemző?

B.E.: Nagy a nyomás a közösségi médiából a külső megjelenésre vonatkozóan, így sokak számára elsődleges, hogy ezekre összpontosítsanak. Szerencsére azonban sok Z generációs számára a szépség nem csupán a megjelenésről szól, hanem a belső értékekről is. Főleg azok számára, akik hoznak a családból egyfajta igényt, ami a tanulásra, a fejlődésre és erkölcsi értékekre irányul.  

Fontos lett sokak számára az önkifejezés és az autentikus identitás is.

A fiatalok körében egyre inkább előtérbe kerülnek a természetes megjelenés és az elfogadás eszméi.  

Ezt az angol ’raw authenticity”-nek nevezi, vagyis a nyers önazonosság.

Ez megnyilvánul például abban, hogy vannak, akik nem szégyellik és vállalják pattanásosan is arcukat vagy éppen nem borotválják a lábukon a szőrt. Egy korábbi tréningem során, amelyet pályakezdő Z generációs fiataloknak tartottam, többen hangsúlyozták, hogy  

a szépség számukra azt jelenti, hogy önmaguk lehetnek, függetlenül a társadalmi elvárásoktól.

Mi a legszembetűnőbb különbség az Y és a Z generáció szépségideálja között?

B.E.: Az Y-generáció, más néven millenniálok, gyakran a „tökéletesség” elvárásaihoz igazodtak, míg a Z-generáció inkább a sokszínűséget és az autentikus megjelenést értékeli. A Z generáció a társadalmi normákat megkérdőjelezve, a „body positivity” mozgalom hatására sokkal elfogadóbb a különböző megjelenésekkel szemben.

Mik azok a társadalmi hatások (internethasználat, COVID-járvány, környezettudatosság, emberjogi kérdések), amelyek befolyásolják a Z generáció szépségideálját?

B.E.: A COVID-járvány alatt a fiatalok többsége a digitális térbe menekült, ami felerősítette a közösségi média hatását. Egy online felmérésem szerint, amelyet A rejtélyes Z generáció című könyvemben is bemutattam,  

a 13 és 25 év közötti fiataloknak 7 %-a már a pandémia előtt internetfüggőnek vallotta magát, és ez a szám szinte a duplájára emelkedett a Covid alatt.

Egy másik kutatásomban azt is lehetett tapasztalni, hogy a fókuszcsoportos interjúkban hangot adtak nemcsak a lelki, hanem a fizikai problémáknak, ilyen például a látás romlása – többen ekkor lettek szemüvegesek, de megjelent az elhízás, gerincferdülés stb. A szépségideálokhoz való folyamatos alkalmazkodás számos testképzavart eredményezhet, mint például anorexia, bulimia és arcdysmorhia. Ezek a problémák is erősödtek a COVID-19 járvány alatt, mivel a karantén és a szociális távolságtartás miatt sok fiatal még inkább bezárkózott a digitális térbe. 

 A könyvem írása közben több influenszerrel is készítettem interjút. Hollósi Jázmin tiktoker például akkor még egyetemista volt, akit – bár csak hobbiból tiktokozik – 730 ezren követtek. Jázmin nagyon károsnak tartja, hogy már 14 éves lányok is úgy jelennek meg a videókon, hogy kiteszik a mellüket, és nem érti, miért nem működik a TikTok biztonsági rendszere: nekem persze például letiltott egy olyan videót, amin gyerekekkel voltam, és az egyik lány egy crop topban jelent meg, és amiből kilátszott két centit a hasa, de közben az olyanokat, amiben lányok egy szál bikiniben mutogatják a feneküket, nem tiltja le. Remélem, hogy a TikTok szűrőrendszere fejlődni fog. A közösségi média káros oldalát eleve nehéz kezelni. 

z generáció

Bereczki Enikő generációkutató

Lehet pozitív hatása ezeknek a platformoknak? 

B.E.: Szerencsére vannak olyan hatások, melyek pozitív irányba kalauzolják a generáció tagjait. A környezettudatosság és a társadalmi igazságosság iránti érzékenység is hozzájárult a szépségideálok változásához. A Z generáció körében egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság és az etikai fogyasztás. A McKinsey & Company egyik kutatása szerint fiatalok arra törekednek, hogy támogassák azokat a márkákat, amelyek társadalmi felelősséget vállalnak, ugyanakkor sajnos a kényelem vagy a pénzhiány felülírja a felelősségvállalást és végül inkább a TEMU-ról rendelnek.

Hogy reagálnak az új trendekre a különböző márkák?

B.E.: A márkák egyre inkább alkalmazkodnak a Z generáció elvárásaihoz, és sok esetben a kampányaik során a sokszínűséget és az elfogadást helyezik előtérbe. Az olyan cégek, mint a Fenty Beauty (Rihanna kozmetikai márkája – a szerk.), a különböző bőrtónusokat és testformákat reprezentáló termékeket kínál, így válaszolva a fiatalok igényeire. Az is jellemző, hogy a márkák influenszereket használnak, akik autentikus módon képviselik a Z generáció szépségideálját.   

Egy jó példa erre Nyáry Luca, magyar influenszer, író és aktivista, aki rendszeresen foglalkozik a testpozitivitás és az önelfogadás témájával. Olyan kampányokban vett részt, amelyek hangsúlyozták a belső értékek és a sokféleség fontosságát a szépségideálok terén. Nemrég jómagam is dolgoztam vele egy ilyen ügyért. A „Z-én időm” podcast sorozatomban szólaltattam meg, dr. Pászthy Bea országos hírű pszichiáterrel, amelyben a közösségi média testképzavarok kapcsolatáról beszélünk.

Mik azok a belső értékek, amelyet a Z generáció a szépségideálhoz sorol?

B.E.:

A Z generáció számára a belső értékek, mint az önbizalom, az elfogadás és a sokszínűség kulcsszerepet játszanak a szépségideálban.

A tréningek során tapasztaltam, hogy a fiatalok hangsúlyozzák, mennyire fontos számukra az, hogy önmaguk lehessenek, és hogy a szépségideál ne egy szűk keretrendszerhez legyen kötve, még ha nehéz is ebből kilépni.

Mi lehet a Z generáció szépségideáljának a legnagyobb hátránya?

B.E.: A Z generáció szépségideáljának legnagyobb hátránya, hogy a közösségi média által keltett elvárások és a folyamatos összehasonlítgatás stresszhez és szorongáshoz vezethet.  

A fiatalok gyakran érzik, hogy folyamatosan meg kell felelniük a digitális térben megjelenő ideáloknak, ami torzíthatja a valóságos önértékelést.

Az amerikai énekesnő Billie Eilish nyíltan beszélt arról, hogy a közösségi média és a nyomás, amelyet a külsejére gyakoroltak, súlyosan befolyásolta a testképét. Az énekesnő elmondta, hogy a kritikák miatt sokáig küzdött a testképzavarral, és fontosnak tartja, hogy a fiatalok elfogadják önmagukat, függetlenül a külsejüktől. 

Ezen felül a szépségideálhoz való alkalmazkodás gyakran költséges lehet, hiszen sok fiatal számára a drága kozmetikai termékek és kezelések elérhetetlenné válnak. Ugyanakkor már most sok tizenéves erre tesz félre. Olvastam egy amerikai felmérést miszerint a Z generáció tagjai közül sokan új orrot, fület, popsit, szájfeltöltést vagy mellet kérne a plasztikai sebésznél ballagásukra, érettségi után. Azt gondoltan naivan, ez még azért itt messze van…pedig gondolhattam volna, hogy a globális nemzedék, már össze van kapcsolva akárhol is éljen, ha van net hozzáférése, őt is elérik a legújabb trendek. Sajnos szinte azonnal találkoztam olyan fiatalokkal, és történetesen fiúkkal, akik közül egyik új orra gyűjt, a másiknak pedig a családja már megígérte kifizeti az orrműtet a nyári ballagásra. 

Bereczki Enikő generációkutató

Mit lehet tenni a szépségideálokkal kapcsolatos problémák megelőzésére?

 B.E.: A fiatalok körében a szépségideálok negatív hatásainak csökkentésére fontos, hogy a családok, iskolák és közösségek támogassák az egészséges testképet és az önelfogadást. Oktatási programok, amelyek a pozitív testképre és a belső értékek hangsúlyozására összpontosítanak, segíthetnek a fiatalok tudatosságának növelésében.  

Az is fontos, hogy a fiatalok tudják, hová fordulhatnak segítségért, ha bajba kerülnek: pszichológusokhoz, mentálhigiénés szakemberekhez vagy különböző támogató csoportokhoz, például a Kék Vonal Alapítvány anonim is hívható segélyvonalát, vagy chat-en is felkereshető oldalát ajánlom.

Ha valaki testképzavarral vagy a szépségideálok nyomásával küzd, fontos, hogy ne maradjon egyedül a problémáival. Különféle források állnak rendelkezésre, mint például a helyi egészségügyi központok, iskolapszichológusok, vagy online támogató csoportok, ahol megoszthatják tapasztalataikat és segítséget kaphatnak. Az orvosi szakirodalom is hangsúlyozza, hogy a megfelelő szakmai támogatás kritikus fontosságú a testképzavarok kezelésében.  

 

Kiemelt kép: Unsplash

Cimkék: filtergenerációkutatóönazonosságszépségideálz generáció
Előző bejegyzés

„Az állandó elérhetőség miatt nehezebb „kikapcsolni” és valódi pihenést találni” – milyen most az emberek mentális egészségi állapota?

Ezek is érdekelhetnek

Mi az az övsömör és kit érint? – Dr. Karászi Viktória bőrgyógyász, nemigyógyász szakorvos válaszol

Kiss Dominika

Kiss Dominika

Kapcsolódó cikkek

Ismerjétek meg szakértői csapatunk új tagjait!
Interjú

Ismerjétek meg szakértői csapatunk új tagjait!

Szerző Life&Body
2025.05.10.

Hatalmas örömmel jelentjük be: lezárult a Life&Body Magazin első, márciusban indított szakértői pályázata – és a lelkesedésetek minden várakozásunkat felülmúlta! Rengeteg inspiráló jelentkező, többlépcsős kiválasztás… és végül: 14 hiteles, elkötelezett és rendkívül tehetséges szakértő és...

Részletek
A siker kulcsa a hit, a kitartás és az önismeret
Interjú

A siker kulcsa a hit, a kitartás és az önismeret

Szerző Bedő Zsuzsanna
2025.04.30.

A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. már második éve támogatja a Tudatos Nők Napja rendezvényt. Az egész napos eseményen olyan előadók osztották meg gondolataikat és tapasztalataikat, akiknek történetei nemcsak a hallgatóságra hatottak inspirálóan,...

Részletek
Interjú dr. Orosz Cintiával, a Tudatos Nők Napja és Díjátadó alapítójával, kreatív vezetőjével
Interjú

Interjú dr. Orosz Cintiával, a Tudatos Nők Napja és Díjátadó alapítójával, kreatív vezetőjével

Szerző Life&Body
2025.03.04.

Dr. Orosz Cintia évről évre előrukkol valami figyelemre méltó kezdeményezéssel, amelyek a tudatossághoz és a különleges élmények átéléséhez kapcsolódnak, összességében, amitől jobbá válik a világ. Különösen nagy figyelmet szentel a nőknek. Kiemelt...

Részletek
peru
Interjú

Egy pszichológus az inkák földjén  – A belső béke kulcsa az önmagunkat elfogadó, szeretettel való viszonyulás

Szerző Kiss Dominika
2025.01.20.

Heller Csilla győri születésű szakpszichológus közel két éve a távoli Peru varázslatos világában él, előtte hat évig visszajáró csodálója volt. Az Andok hegyvonulatai és az ősi kultúra mélyen beépült mindennapjaiba, miközben magyar...

Részletek
Ezek is érdekelhetnek
övsömör

Mi az az övsömör és kit érint? - Dr. Karászi Viktória bőrgyógyász, nemigyógyász szakorvos válaszol

csontritkulás megelőzése

A test fellázad és apránként elkezdi leépíteni magát, ha nem használjuk

Nincs találat
Mutasd az összes eredményt

Hírlevél feliratkozás

Népszerűek

  • vibrátor

    „A vibrátort nem azért veszi a nő, hogy kiváltsa a férfit” – az ország első női szexshopjában jártunk

    37243 megosztás
    megosztás 14897 Tweet 9311
  • Ezt kérd a fodrászodtól: a 4 legjobb tavaszi frizuratrend

    29885 megosztás
    megosztás 11953 Tweet 7471
  • Miről szól valójában a megcsalás? Ez a 8 ok állhat a háttérben

    25885 megosztás
    megosztás 10354 Tweet 6471
  • Életem 12 legjobb szokása: Tomán Szabina elárulja kiegyensúlyozottságának titkát

    23782 megosztás
    megosztás 9511 Tweet 5944
  • Szexuális fantáziák: baj, ha nincsenek? Mit jeleznek, ha vannak?

    16942 megosztás
    megosztás 6776 Tweet 4235
lifeandbody-logo-square

© 2024 Life and Body

Sütibeállítások

Hasznos

  • Karrier
  • Impresszum
  • Adatvédelem
  • Sütiszabályzat
  • Tartalom felhasználása
  • Felhasználási feltételek
  • Kapcsolat
  • Hírlevél feliratkozás
  • LB ikon a kezdőképernyődre!
  • Legyél a szakértőnk!

Kövess minket!

Ügynökségi értékesítési képviselet:Adaptive Media

Nincs találat
Mutasd az összes eredményt
  • Divat
  • Kultúra
    • Zene
    • Szórakozás
    • Könyv
    • Novella
  • Életmód
    • Egészség
    • Szépség
    • Utazás
    • Gasztro
    • Otthon
    • Mozgás
    • Kipróbáltuk
  • Psziché
    • Kapcsolatok
    • Anyaság
    • Önismeret
    • Szexualitás
  • Üzlet
    • Pénzügy
    • Vállalkozás
    • Tech
    • Karrier
  • Komolyan
    • Jövő
    • Interjú
  • Podcast
  • Asztrológia

© 2021 Life and Body

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?