A Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. már második éve támogatja a Tudatos Nők Napja rendezvényt. Az egész napos eseményen olyan előadók osztották meg gondolataikat és tapasztalataikat, akiknek történetei nemcsak a hallgatóságra hatottak inspirálóan, de bárki számára értékesek és motiválóak lehetnek. „Ez egy nagyszerű kezdeményezés, amely nemcsak nőknek szól, hanem a férfiak számára is tartogat izgalmas gondolatokat, és biztos vagyok benne, hogy lesz még folytatása.” – mondta Ódorné Angyal Zsuzsanna, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese, aki idén a Tudatos Nők szakmai zsűrijében is szerepet vállalt.
Önnek mit jelent a tudatosság?
Számomra a tudatosság belső értékrendet jelent. Nőként, vezetőként és magánszemélyként is fontosnak tartom, hogy egy belső iránytű segítsen meghatározni, hogy kivel és mivel van dolgom, mik az én feladataim, hogyan tudom ezt előremozdítani, és hogyan tudom azokat prioritásba helyezni. Tudnunk kell, hogy mire fordítsunk időt és energiát – legyen az a család, a munkahelyi megfelelés vagy a közösségépítés. Hosszú távon is kell gondolkodnunk, hogy az általunk kitűzött értékek, célok és irányok eredményt hozzanak.
Hogyan lehet komfortosan egyensúlyban tartani a családot és a munkát?
Ez nagyon tudatos idő- és energiabeosztást igényel. Én nem vagyok halogatós típus, ezért szeretek felkészülni az előttem álló feladatokra, e szerint osztom be az időmet is. Természetesen mindig van olyan eset, amikor azonnal kell reagálni, ekkor az adott pillanatban megpróbálom meghatározni, hogy mi a legfontosabb, és mi az, amit feltétlenül meg kell tennem. Azonban azt is fel kell ismerni, hogy vannak határaink, nem kell és nem is tudunk mindent egy kézben tartani. Vezetőként kulcsfontosságú, hogy a céljaim mentén bevonjam a kollégákat a közös munkába, és erősítsem az együttműködést. A magánéletben is hagyni kell a családtagokat, hogy a saját területükön kibontakozhassanak. Az egyensúly kulcsa az összhang a prioritások között.

Sokáig nagyon nehéz volt nőként érvényesülni az üzleti szférában, különösen vezetői pozíciókban. Ön szerint változott ez az elmúlt években?
Én úgy gondolom, hogy az elmúlt 10 évben mindenképpen változás történt.
Korábban gyakran emlegettük az úgynevezett „üvegplafont,” amelyet a nőknek át kell törniük, hogy bejussanak azokba a szférákba, amelyeket általában férfiak uralnak. Azonban ma már számos példát látunk arra, hogy nők sikeresen helytállnak ilyen pozíciókban, sőt, nagyon jól teljesítenek. Magyarországon is egyre több nő kerül vezetői szerepbe, és ezt az irányt rendkívül pozitívnak tartom.
A Hungarikum Alkusznál például több a női vezető, mint a férfi, női kollégáink tehát meghatározó szerepet töltenek be a vállalat sikerében.
Különösen fontosak azok a női közösségek, amelyekben egymást segítik és mentorálják a tagok. Például a Tudatos Nők Napján is látható, hogy a nők kapcsolatépítése rendkívül inspiratív, tudatosan keresik a női közösséget, és olyan példát tudnak mutatni egymásnak, amely építi a női önbizalmat és előre viszi a sikerességet. Emellett a férfiak is egyre inkább felismerik a feminin erők fontosságát, amelyek egy szervezet jóllétéhez és sikerességéhez elengedhetetlenek. A női empátia és érzékenység olyan értékek, amelyek kiegészítik a férfias vezetői stílust, és így egyensúly teremthető a szervezeti döntéshozatalban.
Hogy látja, vannak alapvető különbségek a női és a férfi vállalkozók által tapasztalt kihívásokban?
Úgy gondolom, hogy a vállalkozói lét alapvetően ugyanazokat a kihívásokat tartogatja nők és férfiak számára egyaránt, hiszen a gazdasági környezet mindkét nem elé ugyanazokat az akadályokat és kihívásokat állítja.
Ami igazán számít, az az, hogy mindenki tisztában legyen a saját képességeivel, a határaival és hogy mennyire vagyunk a céljaink eléréséért elhivatottak. De a sikerességhez alapvetően az alapértékeink és a kitartás meghatározóak, hiszen nehézségek mindig adódhatnak, és ezen értékek lesznek azok, amik átsegítenek minket ezeken a nehéz időszakokon.
Hogyan tartják szem előtt az ügyfelek és munkatársak igényeit, miközben a cég sikerességére összpontosítanak?
Számunkra az ügyfelek és munkatársak elégedettsége kulcsfontosságú, nem választható szét a cég sikerességétől. Hisszük, hogy a kiegyensúlyozott és lojális munkatársak hatékonyabbak, és ez közvetlenül hozzájárul az ügyfelek kiszolgálásának minőségéhez, és ezzel az ügyfélelégedettséghez is. Ezért kiemelt figyelmet fordítunk a munkatársi jóllétre, így idén elindítottunk számukra egy Wellbeing Programot, amely során egész évben változatos és értékes eseményekkel készülünk. Különböző előadásokat hallgathatnak meg munkatársaink, amelyek többek között az önértékelést, delegálást és időgazdálkodást segítik, de a program része például a jóga és a stresszoldó irodai masszázs is. Ezáltal is támogatni szeretnénk kollégáinkat abban, hogy egy még egészségesebb és produktívabb életet éljenek egy pozitív munkakörnyezetben, amiből természetesen az is következik, hogy ügyfeleink igényeit is jobban tudják szolgálni.

Ön szerint a biztosítások megkötése része a tudatosságnak?
Természetesen.
A biztosítás alapvetően arról szól, hogy előre felkészülünk egy lehetséges kockázatra. Ez nemcsak anyagi biztonságot jelent, hanem a családunk jóllétének és a vállalatok stabil működésének záloga is lehet. Például az egészségbiztosítás nemcsak a munkavállalók egészségügyi ellátásáról gondoskodik, hanem közvetetten a cég érdekeit is védi, hiszen egy dolgozó hosszabb kiesése komoly anyagi és működési nehézségeket okozhat.
Éppen ezért fontos, hogy előrelátóan és tudatosan döntsünk ezen a területen, nemcsak a magánéletben, de cégként is.
Volt olyan konkrét helyzet, ahol úgy érezte, hogy a tudatos figyelem és az ebből fakadó tapasztalatok segítettek egy komoly problémát megoldani?
Nem is egyszer, és véleményem szerint ez egy vezető számára elengedhetetlen. Például egy konfliktushelyzetben rendkívül fontos, hogy ne csupán a kimondott szavakat halljuk meg, hanem a mögöttük meghúzódó érzelmeket is érzékeljük. Ha valaki mond valamit, de a testbeszéde másra utal, az egyértelmű jelzés lehet arra, hogy érdemes mélyebbre ásni. Én nagyon fontosnak tartom a személyes megbeszéléseken, hogy teljes figyelemmel forduljak a másikhoz, és éreztessem, hogy most csak rá figyelek, ő a fontos. A mai felgyorsult digitális világban sok esetben ez a teljes figyelem marad el, mert a mobilunkkal foglalkozunk, pedig a tudatos figyelemmel olyan bizalmi kapcsolat alakulhat ki, ami segíti a konfliktuskezelést. Sajnos ennek fontosságát egyre jobban elfelejtjük, pedig egy nagyon erős kapcsolódási pont lehet, ami egy szervezetben hosszú távon közösségépítő és lojalitást növelő.
A tudatos figyelem nemcsak a munkában, hanem a magánéletemben is fontos, és úgy gondolom, hogy nekünk nőknek ez zsigeri ösztönünk is. Ezek a finomhangolások gyakran segítenek abban, hogy a konfliktus feloldódjon, vagy a helyzet megnyugtatóan rendeződjön.
Mit tanácsolna egy fiatal, kezdő vállalkozónak?
Elsősorban azt, hogy alakítson ki erős alapértékeket, amelyekhez minden helyzetben ragaszkodhat. Fontos, hogy legyen tisztában a saját képességeivel, és alaposan ismerje a piacot, amelyre belépni készül.
Ne féljen segítséget kérni, ha szükséges, mert egy jó tanácsadó vagy mentor sok hibától megóvhatja. A siker kulcsa a hit, a kitartás és az önismeret. És ha hisznek abban, amit csinálnak, és nem adják fel az első kudarc után, akkor képesek lesznek megvalósítani az álmaikat és sikeres vállalkozást építeni.