Az elmúlt két év nem feltétlenül tett jót a diákok többségének. Az otthoni tanulás, a kevesebb tanári kontroll hatására még azoknál is előjöttek tanulási nehézségek, akiknél korábban flottul ment minden. A megszokott iskolai közeg és a barátok hiánya is nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a diákok elveszítsék érdeklődésüket a tanulás iránt.
Fotó: Kelly Sikkema, Unsplash
A járvány is „hibás” a tanulási nehézségek terjedéséért
Ember legyen a talpán, aki az idei tanévben követni tudta az iskolai menetrendet. Nincsenek irigylésre méltó helyzetben a tanárok: az a fajta hibrid megoldás, ami az iskoláknál szinte általánossá vált idén – amikor a diákok fele online, a másik fele tantermi oktatásban részesült – minden résztvevő idegrendszerét próbára tette.
„Alapjáraton” ahhoz vagyunk szokva, hogy gyerekeink napközben iskolában vannak, és bizonyos időközönként visszajelzést vagy értesítést kapunk a tanulmányaikról. Ez a rendszer teljesen felborult a járványnak köszönhetően, a temérdeknyi adminisztráció mellett értelemszerűen kevés volt az olyan elszánt pedagógus, aki körültekintően tudott volna figyelni minden egyes diák problémájára.
Türelem nélkül nem megy
Szakemberek szerint a gyerekek nem feltétlenül az érdeklődésüket veszítették el, hanem inkább a motivációjukat. Sokat segíthetünk nekik, ha közösen, velük együtt tanulunk. Ami nem azt jelenti, hogy helyettük csináljuk meg a leckét, hanem azt, hogy elmagyarázzuk, amit nem ért, ami gátolja a feladat megoldásban. Ehhez persze megfelelő türelemre van szükség: amikor este fáradtan hazaesünk a munkából, nem biztos, hogy képesek vagyunk higgadtan és megfelelő odafigyeléssel foglalkozni a problémával.
Ha úgy érezzük, hogy nem tudunk megbirkózni a gondokkal és talán a gyerek számára is szerencsésebb, ha nem a szülővel együtt küzd a tanulási nehézségek okozta problémákkal, akkor kérjünk segítséget. Ez ma már egyáltalán nem ciki, gondoljunk csak bele, idegen nyelvre vagy úszni sem mi tanítjuk otthon a kicsiket.
„Azért dolgozunk, hogy a gyerekek megkapják a legfontosabbat, ami a hosszú távú boldogulásukhoz kell: az érdeklődést és motivációt a tanulásra, jó tanulási technikákat és végül azt az önbizalmat és szociális képességeket, amelyekkel sikeresen tudnak működni bármely közösségben” – árulja el a titkot a tanulásfejlesztő tréner.
Teljesítménykényszer is lehet a tanulási nehézség hátterében
Sok esetben viszont nem az iskola vagy a külső körülmények a tanulási nehézségek okozói, hanem a szülők. A rendszeresen hangoztatott és néha talán túlzó szülői elvárás rányomja a bélyegét a gyerek hangulatára. Stresszhelyzetet okoz nála, ha úgy érzi, nem tud megfelelni a vele szemben támasztott elvárásoknak. A teljesítménykényszertől görcsös lesz és leblokkol, amitől jóval a valós tudása alatt teljesít.
Nagyon fontos, hogy ne söpörjük a szőnyeg alá a problémát! Az, hogy gyermekünk nem akar otthon segítséget kérni, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy nincs is rá szüksége. Beszélgessünk vele minél többet, és akkor kizárólag csak rá figyeljünk! A legfontosabb a gyerek számára az, ha látja, hogy megbízhat a szülőben.
Főkép: Shutterstock